Британският стартъп Vertical Aerospace Ltd. заяви, че Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) се е съгласила да приеме одобрението за дизайна на летящо такси, предоставено от регулатора на Великобритания за гражданска авиация, съобщава Bloomberg.
EASA ще потвърди сертификата на Управлението за гражданска авиация на Великобритания (CAA) за модела VX4, след като получи документа, информират от Vertical Aerospace.
Компанията се стреми да започне търговски полети до 2025 г., докато конкуренцията около въвеждането на технологията за превозни средства, които излитат и кацат вертикално (eVTOL), се нажежава.
Макар съперниците на Vertical да търсят начини за по-ранно въвеждане на услугата за летящи таксита, британският стартъп обяви, че преодоляването на регулаторните пречки за тази технология може да ѝ даде „конкурентно предимство“ при осигуряването на сертификат, необходим за превоз на пътници срещу заплащане.
Vertical заяви, че ще търси приемане на одобренията на CAA и от други национални и наднационални органи, включително Федералната авиационна администрация на САЩ.
Компанията е представила т.нар. предложение за сертифициране на CAA и очаква това да бъде договорено по-късно тази година.
Vertical обяви, че е наела Тревър Уудс, бивш директор по сертифициране на EASA, за свой директор на регулаторните въпроси.
Компанията може да се похвали с 1350 предварителни поръчки от клиенти и партньори, включително от American Airlines Group Inc., Virgin Atlantic Airways Ltd. и японския конгломерат Marubeni Corp., които са привлечени от обещанието за въздухоплавателни апарати, които не отделят емисии на парникови газове и нови потоци на приходи.
През септември бразилската авиокомпания Gol Linhas Aéreas Inteligentes обяви, че възнамерява да експлоатира 250 електрически въздушни таксита, разработени от Vertical. Според стартъпа четириместното въздушно превозно средство VA-X4 не отделя емисии и предлага пробег от над 160 км с едно зареждане и максимална скорост от 320 км/ч. Vertical планира да проведе първия си изпитателен полет по-късно тази година, като очаква да получи сертифициране на технологията още през 2024 г.