Автомобилният концерн Stellantis обяви, че ще се оттегли от съвместното си финансово предприятие в Китай с държавната компания Dongfeng Motor Group. Това е поредната стъпка на втория по големина европейски производител на леки коли в преразглеждането на дейността си в азиатската страна, съобщава Nikkei Asia Review.
Stellantis ще продаде своята половина в Dongfeng Peugeot Citroen Auto Finance на китайския си партньор за 3,72 млрд. юана (584 млн. долара). Макар че чака регулаторно одобрение, компанията цели да завърши сделката до края на годината.
За разлика от производственото съвместно предприятие на Stellantis с Dongfeng, което отчете загуба през миналата година, финансовият им бизнес записа нетна печалба от 305,21 млн. юана за 2021 г.
Dongfeng заяви от своя страна, че вижда голям потенциал за растеж на пазара за потребителско финансиране на покупки на автомобили в Китай, добавяйки, че „финансовата подкрепа за продажбите на превозни средства на групата трябва да бъде допълнително подобрена“.
Операциите на финансовото предприятие генерираха през миналата година 3,65 млрд. юана оперативна печалба, което е с 25% повече спрямо 2020 г., докато подразделението за леки автомобили на Dongfeng отчете оперативна загуба от 6,39 млрд. юана.
„Тъй като продължаваме усилията си да стимулираме растеж на рентабилността в Китай, трябва също да рестартираме предлагането на финансови услуги в страната, както направихме на други големи пазари“, заяви главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес в сряда. Продажбата, според него, "ще подкрепи в голяма степен нашия план за съживяване в страната".
Планът също така придвижва Stellantis, създадена в началото на миналата година чрез сливането между Fiat Chrysler Automobiles и френската Groupe PSA, напред към целта на Таварес да наложи модел на „освобождаване на активите“ в Китай.
Таварес посочи през март, че създава "нов бизнес модел" с Dongfeng, намеквайки, че партньорите ще си разделят отговорностите, като Stellantis ще се занимава с местните продажби и дистрибуция на марката Peugeot, докато Dongfeng ще управлява Citroen.
Годишните продажби на превозни средства на съвместното предприятие достигнаха исторически връх от около 700 хил. автомобила през 2015 г. Оттогава тяхната дилърска мрежа се е свила от почти 3000 търговски обекта до по-малко от 400.
Продажбите на автомобили обаче нараснаха двойно през миналата година до 100 567 броя, въпреки че изостават значително от съвместните предприятия на Dongfeng с японските Nissan Motor и Honda Motor, чиито продажби нараснаха съответно до 1,3 млн. броя и 761 хил. автомобила.
Освен по сделката с Dongfeng, Stellantis очаква регулаторно одобрение и за увеличаването на дела си в съвместното предприятие с местната GAC Group до 75% от сегашните 50 на сто.
„Китай е проблем за бившата PSA и бившата FCA“, заяви Таварес миналия месец. „Сливането не промени факта, че трябва да се направи нещо, за да се подобри бизнесът на двете бивши компании в Китай. Опитваме се да създадем бизнес модел, който следва уроците, научени от нас по трудния начин“, добавя той.