Американският автомобилен производител General Motors Co. обяви, че си е осигурил доставки на кобалт от миннодобивната компания Glencore PLC, за да използва метала в своите електрически превозни средства, докато неговите конкуренти в глобален мащаб търсят начини да си подсигурят нужните суровини за осъществяване на мащабния индустриален преход към електрическа мобилност, съобщава Ройтерс.
Големи автомобилни концерни като Tesla Inc. и Volkswagen инвестират милиарди долари за разработване на превозни средства за пазар, който може да достигне стойност от над 5 трлн. долара през следващото десетилетие. Въпреки това металите за производството на батерии се намират трудно поради прекъсванията във веригите на доставка. Това притиска автоконцерните да търсят партньорства и придобивания, за да подсигурят нужните количества суровини.
През последните месеци цените на тези суровини скочиха до многогодишни върхове на фона на ускоряващото се търсене, производствените проблеми и войната в Украйна.
Кобалтът, метал, който съставлява 0,001% от земната кора, гарантира, че катодите няма лесно да прегреят и запалят и спомага за удължаване на живота на батериите, за които обикновено производителите на автомобили дават до 10 години гаранция.
Кобалтът, който Glencore ще доставя на GM от своя обект в Австралия, ще бъде използван в катодите на батериите Ultium, които захранват електромобилите Chevrolet Silverado EV, GMC Hummer EV и Cadillac Lyriq.
GM, която обяви, че ще увеличи капацитета си за производство на електромобили в Северна Америка на 1 млн. броя до края на 2025 г., сключи преди това споразумение с General Electric Co. за разработване на верига на доставки на редкоземни и други минерали.
За да потвърди своя ангажимент към екологичната и интелигентна мобилност, GM придоби дела на SoftBank в Cruise в края на миналия месец. Детройтският концерн инвестира 2,1 млрд. долара за трансакцията, с което сложи край на участието на японската инвестиционна компания в бизнеса и получи дял от 80% от него.
През септември 2021 г. GM вложи 300 млн. долара в китайския стартъп за автономни технологии Momenta, с което иска да подкрепи разработките на система за самоуправление за своите бъдещи модели, предназначени за китайския пазар.