Американският автомобилен производител Ford Motor Co. обяви, че е подписал предварителна сделка за закупуване на литий от обект на Lake Resources NL в Аржентина, като това е първият път, когато компанията обявява публично откъде ще закупи метала, необходим при изграждането на електромобилни батерии, съобщава Ройтерс.
Сделката показва, че Ford е готов да заложи на метода за директно извличане на литий (DLE) – сравнително нова технология, при която металът се извлича от солената вода.
Концерни като General Motors Co, BMW, Stellantis и други конкуренти на Ford успяха да сключат сделки за доставка на литий с компании, които използват или планират да приложат DLE технологията.
Ford цели да купува по 25 хил. тона годишно от белия метал от проекта „Качи“ на Lake Resources в Северна Аржентина, който се разработва съвместно с добивното дружество Lilac Solutions Inc.
Технологията на Lilac, която все още няма търговско приложение, е подкрепена от Breakthrough Energy Ventures на Бил Гейтс и други големи инвеститори.
Споразумението между Lake и Ford е необвързващо и ще трябва да бъде финализирано, за да включва конкретен график за доставка.
Главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли заяви през февруари, че неговата компания работи по сделки за осигуряване на доставки на ключови суровини за батерии като литий, никел, редкоземни метали и мед.
„Това е едно от няколкото споразумения, които проучваме, за да помогнем на Ford да осигури суровини в подкрепа на нашия агресивен план за ускоряване на (прехода към) електромобили“, посочва говорителят на Ford Дженифър Флейк.
Базираната в Сидни Lake Resources е листната на австралийската фондова борса, което изисква сделките за доставка на литий да бъдат публично оповестени.
Очаква се разработването на проекта „Качи“ в Аржентина, намиращ се близо до границата с Чили, да струва около 540 млн. долара. Обектът трябва да бъде въведен в експлоатация до 2024 г.
Технологията на Lilac използва 10 тона вода за всеки тон произведен литий. Компанията споделя, че може да използва инсталация за филтриране на солената вода, за да избегне използването на питейна вода.