Вторият по големина на пазарния дял японски автопроизводител Honda Motor Co. планира да вложи 5 трлн. йени (40 млрд. долара) в стратегията си за цялостна електрификация през следващото десетилетие, тъй като компанията се стреми да вземе преднина пред своите конкуренти с по-агресивни действия в посока електрическата мобилност, съобщава Bloomberg.
Около 30 електрически модела ще бъдат пуснати на пазара до 2030 г., а годишният производствен обем ще надхвърля 2 млн. броя, изтъкват от японската компания. Електромобилите трябва да съставляват около 40% от всички налични модели, които Honda ще предлага на потребителите до края на това десетилетие.
През юни миналата година концернът обяви, че ще прекрати напълно продажбите на бензинови автомобили до 2040 г., превръщайки се в първия автомобилен производител от Япония, който се ангажира публично с подобна стратегия. Малко след това главният изпълнителен директор Тошихиро Мибе настоя да ускори стремежа на базираната в Токио компания към все по-конкурентния електрически сегмент.
Днес Honda разполага с „ясни планове“ по отношение на електрификацията и осигуряването на рентабилност на своя бизнес с електромобили, изтъкна Мибе по време на пресконференция във вторник. "Ние се движим стабилно напред в съответствие с тези планове", добавя той.
През март Honda издаде зелени облигации на стойност 2,75 млрд. долара, които възнамерява да използва за финансиране на разработването и производството на електромобили и коли с водородни горивни клетки. Компанията обяви, че ще обмисли емитирането на още зелен дълг, за да покрие част от разходите си около електрификацията, въпреки че ще трябва да оцени по-подробно бюджета и графика.
Мибе
Главният изпълнителен директор на Honda Тошихиро Мибе. Снимка: Bloomberg L.P.
Част от ангажимента на Honda за преход към електрическа мобилност включва по-сериозно присъствие и удвояване на пазарния дял в Китай – най-големия автомобилен пазар в света по обем на продажбите. През ноември концернът обяви планове да пусне в страната 10 нови електромобила в рамките на пет години. Honda заяви, че всички нови модели, които възнамерява да предостави на китайските потребители след 2030 г., ще бъдат електрически. В тази връзка концернът ще изгради няколко завода за сглобяване на електромобили в Китай.
Част от усилията на Мибе е свързана с промяната на дългогодишната стратегия на Honda да действа самостоятелно, когато става въпрос за разработване и продажба на електромобили. Мибе намекна за това на своята първа пресконференция като изпълнителен директор през февруари миналата година. Той заяви, че докато Honda се насочва към електрическата мобилност, „времето ще бъде от съществено значение и предпочитам да се доверя на съюзи и външен опит, за да ускоря нашата промяна“.
Миналия месец Honda обяви, че обединява усилията си с технологичния гигант Sony Group Corp., за да разработи електромобили, които трябва да бъдат пуснати в продажба през 2025 г. По-рано този месец Honda и General Motors Co. разшириха съществуващото си сътрудничество с планове за съвместно разработване на достъпни от ценова гледна точка електромобили. Двете компании планират да пуснат в продажба първия си съвместен модел през 2027 г. на цена под 30 хил. долара.
Във вторник Honda обяви, че проучва възможността да създаде съвместно предприятие с разработчик на електромобилни батерии. Към момента GM доставя батерии Ultium на японския концерн.
Honda също така заяви, че планира да стартира производство на твърдотелни батерии в началото на 2024 г.
Основната причина за реализирането на подобни партньорства е ограничаването на разходите. Заедно с GM Honda се стреми да намали своите разходи за електромобили до ниво, което ще ѝ позволи да постигне ценови паритет между конвенционалните и електрически модели.