Недостигът на полупроводници вероятно ще остане проблем за автомобилната индустрия и през 2023 г., заяви главният изпълнителен директор на германския автомобилен производител BMW AG Оливер Ципсе в интервю за вестник Neue Zuercher Zeitung, публикувано в понеделник.
„Все още сме в разгара на кризата с дефицита на чипове“, изтъква Ципсе. „Очаквам да започнем да отчитаме някакви подобрения най-късно през следващата година, но все пак ще продължим да се сблъскваме с фундаменталния недостиг през 2023 г.“, добавя той.
Ципсе все пак подчертава, че BMW отчете рекордно високи нива на поръчки през втората половина на 2021 г.
„Въпреки това кризата с полупроводниците е трудна за прогнозиране, тъй като понякога поръчките се отменят в много кратки срокове. Това не ни попречи да се разраснем през 2021 г. и да увеличим пазарния си дял. Постигнахме добри резултати“, изтъква ръководителят на най-голямата компания за луксозни автомобили в света.
По думите му инвестиционния цикъл на производителите на полупроводници за изграждане на нови мощности е между 24 и 48 месеца.
Според Ципсе войната в Украйна доведе до „забележителни“ прекъсвания на производството на автомобили в Европа.
„Все пак успяхме да увеличим производството на други места, като Румъния и Северна Африка. Освен това производствените мощности в Украйна остават активни, нашите партньори там продължават да работят при екстремни условия“, подчертава Ципсе. „Впечатлени сме от това. В същото време безопасността на служителите трябва да остане приоритет. Сега може да кажем, че доставките ни, до голяма степен, се нормализират“, добавя той.
По думите на Ципсе BMW не може да поддържа повече своя бизнес в Русия поради проблеми с логистиката, наложените срещу Москва санкции и финансирането.
„Не разполагаме със собствен завод в Русия, работим с подизпълнители, които произвеждат автомобили за нас в Калининград от над 20 години. Сега, този завод вече не работи за BMW. Спряхме и износа“, изтъква Ципсе.
Той е категоричен, че BMW подкрепя санкциите срещу Русия.
„Трябва да се уверим, че щетите от тези санкции не са по-големи за нас, отколкото за Москва. Тази оценка се прави в момента“, коментира Ципсе. „Зависимостта от Русия по отношение на енергията е значителна, особено когато става въпрос за природен газ. Но тук не говорим само за отопление. Газът е необходим и при производството на редица продукти. Тъй като става въпрос за основни продукти, практически всеки бранш в Германия ще бъде незабавно засегнат от евентуално ембарго. Ето защо ние се застъпваме за осигуряване на балансирана оценка на последствията от санкциите“, добавя ръководителят на BMW.
Във връзка с плана на Европейската комисия (ЕК) „Готови за 55“ Ципсе заяви, че решението за забрана на продажба на нови конвенционални автомобили от 2035 г. ще създаде нова зависимост в региона от суровини, които се доставят от страни извън Европа.
„Батерията е основен компонент, който е съставен от много различни суровини. Затова трябва да бъдем много внимателни, когато избираме типа предпочитана батерия. Регулациите също така елиминират други четири задвижващи системи – бензиновия двигател, дизеловия двигател, плъгин хибридната технология, както и водорода. Това създава зависимост, докато постигането на устойчивост се нуждае от разнообразие“, подчертава Ципсе.
Според него е необходимо през 2027-28 г. Европейския съюз (ЕС) да преразгледа плановете си и резултатите от своята стратегия преди да продължи напред към 2035 г.
„Все още не е ясно до каква степен електромобилите ще се наложат сред потребителите“, предупреждава Ципсе.
Той коментира и темата за зарядната инфраструктура в Европа.
„Компаниите значително увеличават своите усилия в тази връзка. BMW, например, има дял в инициативата Ionity, като тук темпът на инсталиране на станции се увеличава значително“, посочва Ципсе.