IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Електробъдещето на компаниите за коли под наем

Рент-а-кар бизнесът вече е започнал да се преориентира към електромобилите и ключова роля играят по-малко познати китайски марки

12:57 | 05.04.22 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Al Drago/Bloomberg</em></p>

Снимка: Al Drago/Bloomberg

Едва ли някой се съмнява, че бъдещето на автомобилите е електрическо. Доказва го и развитието на технологиите през последните години, и ситуацията около петролните пазари и промените на климата. И все пак преходът е по-бавен от желаното, както за бизнеса, така и за потребителите. С едно на пръв поглед малко, но знаково изключение - компаниите за отдаване на коли под наем.

Този печеливш бизнес, който по някои оценки надхвърля 100 млрд. долара в Европа и Северна Америка, а и за разлика от много други не пострада сериозно от пандемията, тъй като разпродаде голяма част от колите си, когато търсенето спадна, вече е започнал да се преориентира към електромобилите. Интересното в случая е, че ключова роля играят не толкова утвърдени марки, колкото по-малко познати китайски брандове, посочва Ройтерс.

Европейските и американските производители имаха сериозно предимство пред азиатските конкуренти, но преходът към електромобили е напът да разбърка картите, казва Оливие Балдасари, оперативен директор в компанията за отдаване на коли под наем Europcar.

По думите му автомобилите на немалко азиатски производители са сравними с тези на западните компании по отношение на качеството, но струват по-малко. Като пример той посочва модела Ora на китайската компания Great Wall Motor.

А дори малка разлика в цената е от значение за този бизнес, който купува ежегодно милиони нови коли (само в САЩ около една десета от продадените нови автомобили са предназначени за "рент-а-кар") и така служи като ясен индикатор накъде върви пазарът.

До неотдавна компаниите от сектора отказваха да се електрифицират поради слабото търсене от страна на клиентите, които се опасяваха, че могат да се откажат без "гориво" някъде насред пустошта. Тенденцията постепенно се променя с развиването на електромобилната инфраструктура, както и с промените на нагласите в обществото.

Своеобразен тон даде Hertz. През октомври компанията обяви, че планира да закупи 100 хил. електромобила от Tesla и така вдигна високо летвата пред конкурентите си.

Автомобили на Tesla във фабриката в Грюнхайде, Германия. Снимка: Liesa Johannssen-Koppitz/Bloomberg

Базираната във Франция Europcar я последва и обеща до 2024 г. поне 20% от автомобилите на компанията да бъдат електрически или нискоемисионни хибриди. В момента те са едва 3 на сто. За да изпълни обещанието си и да подмени въпросните 20%, фирмата трябва да закупи около 70 хил. "чисти" возила през тази и следващата година. Преди пандемията Europcar разполагаше с около 350 хил. коли.

Според Балдасари фирмата поглежда все по-сериозно към електромобилите на Great Wall Motor, SAIC Motor и Polestar, които са собственост на китайската Geely и шведското й подразделение  Volvo Cars. Все пак Europcar купува "чисти" коли и от традиционни партньори като Renault и Stellantis.

Стратегията на компанията обаче може сериозно да се промени, ако през втората половина на годината Volkswagen успее да реализира предложението си и да я купи.

И докато електрификацията в Европа явно се ускорява, тази отвъд океана все още куцука. Логично играчите на пазара действат на различни скорости в зависимост от своите клиенти. А в САЩ те все още предпочитат по-големи автомобили от типа SUV (спортен високопроходим), които тепърва трябва да бъдат електрифицирани. Инфраструктурата също сериозно изостава в сравнение с тази в Европа и някои части на Азия.

Поради тази причина американските "рент-а-кар" компании са по-предпазливи. За да бъде електрифицирана, например, една четвърт от автопарка на Enterprise Holdings на летището в Орландо, най-големия потребителски център на фирмата, е необходим ток, който може да захрани 1000 домакинства, посочва помощник вицепрезидентът по иновациите на компанията Крис Хафънрефър.

По думите му в момента Enterprise разполага с няколко хиляди електромобила в Северна Америка от Tesla, Nissan, Hyundai, Kia и Polestar и макар да води разговори с водещи производители на електрически коли, засега не смята сериозно да увеличава "електрофлотилията" си.

"Оставяме се клиентите да ни водят, нека да видим от какво се интересуват, както предпочитат да ползват. Този подход е типичен за повечето "рент-а-кар" компании в исторически план, особено във времена на преход", казва Хафънрефър.

Клиенти разглеждат електромобил на Polestar в Стокхолм, Швеция. Снимка: Mikael Sjoberg/Bloomberg

Различните темпове на промяна означават, че в обозримо бъдеще автомобилите с вътрешно горене ще си останат доминиращи на "рент-а-кар" пазара. Плановете на големите автопроизводители показват, че те прогнозират към 2040 г. електромобилите да съставляват около 40% от продажбите им.

Преходът обаче може да се окаже по-бърз и по-печеливш за китайските производители, които биха могли да се възползват от ценово предимство и да използват "рент-а-кар" пазара като трамплин.

Great Wall Motor планира тази година да пусне на европейския пазар компактния електромобил Ora на цена от около 20 хил. евро и заложен пробег от 400 км. В Европа вече има и други китайски автопроизводители, които опитват да пробият и да се наложат. Въпрос на време е да успеят. Завладеят ли пазара на автомобили под наем, това им е гарантирано.

(БТА)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:25 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още