Автомобилни производители от Китай, Япония и Европа се надпреварват за дял на пазара на електрически превозни средства в Тайланд, привлечени от държавните субсидии и прогнозите за бърз растеж на сектора, докато все повече потребители поглеждат към екологичния транспорт, съобщава Nikkei Asia Review.
Преходът към електрическа мобилност заема централно място на най-голямото автомобилно изложение в страната, което започна в сряда (23 март). Над 20 електрически автомобила на доказани международни компании са изложени на Международното автомобилно изложение в Банкок, по информация на организаторите. Очаква се събитието да генерира около 30 млрд. бата (900 млн. долара) чрез продажби на автомобили и рекламни такси.
„Схемата на правителството за подкрепа на електромобилите ще помогне за стимулиране на тайландския пазар на електромобили до 100% тази година“, заяви в кулоарите на събитието Наронг Шриталайон, управляващ директор на тайландското звено на китайската Great Wall Motors. Марката ORA е продала над 1100 бройки от своя електрически автомобил Good Cat, откакто превозното средство се появи на пазара в Тайланд миналия ноември, и очаква да пусне още пет електрифицирани модела до края на годината.
Шриталайон добавя, че броят на електромобилите, регистрирани в тайландското Министерство на транспорта, може да нарасне двойно до 9 000 автомобила през тази година от 4 000 броя през 2021 г.
Миналия месец Тайланд одобри пакет от финансови стимули, за да насърчи шофьорите и автомобилните производители да преминат към електромобили в опит да превърнат страната в производствен център за по-чисти коли. Мерките включват намалени данъци върху вноса, както и субсидии, според които правителството може да намали цените на електромобилите с до 400 000 бата за бройка. Министерството на финансите споделя, че осем автопроизводителя вече са заявили интерес да кандидатстват за субсидии.
„Тази година ще видим много електрически модели на тайландския пазар, тъй като търсенето е напът да нарасне значително поради правителствената схема за подкрепа на електрическата мобилност“, посочва анализатор от Kasikorn Research Center.
Японският производител на автомобили Honda показа на изложението своя електрически HR-V, който направи своя пазарен дебют миналия месец. Новият модел е основният акцент на Honda на изложението, тъй като превозното средство е първият изцяло електрически автомобил на компанията, който ще се предлага в Тайланд.
Китайските компании са водещите, когато става въпрос за предлагане на електромобили в Тайланд, като при тях митата по внос вече са отпаднали поради обособената зона за свободна търговия между Китай и Асоциацията на страните от Югоизточна Азия (АСЕАН).
„Правителственият пакет за електромобилите ще насърчи както китайските, така и японските производители на автомобили да засилят конкуренцията на пазара на електрически коли в Тайланд, което ще бъде от полза за потребителите“, изтъква Сурапонг Паиситпатанапонг, говорител на автомобилния клуб на Федерацията на тайландските индустрии.
Електрическите автомобили се нуждаят от добре развита зарядна инфраструктура и правителството също така насърчава частния бизнес да помогне за изграждането на достатъчно на брой станции по пътищата и на други обществени места.
Дори тайландският петрол и газов конгломерат PTT Group се обяви в подкрепа на електрическата мобилност като си партнира с тайванския производител на iPhone Foxconn в управлението на фабрика за електрически автомобили.
Правителството на Тайланд иска електромобилите да съставляват 30% от общото производство на автомобили в страната до 2030 г. - или около 750 000 броя от общо 2,5 млн. коли, които се очаква да се произвеждат в страната в края на десетилетието.