Японският разработчик Sumitomo Electric Industries ще прехвърли своето производство на автомобилни кабели от Украйна в Румъния и Мароко заради продължаващата инвазия на Русия, съобщава Nikkei Asia Review.
Sumitomo ще добави производствени линии в румънските и мароканските си заводи, след като в края на миналия месец прекрати дейността си в своя завод в Западна Украйна. Предвид липсата на перспективи за възобновяване на производството и геополитическите рискове Sumitomo реши да преразгледа веригите си на доставка, вместо да се насочи към спиране, изтъкват от компанията.
Разходите за прехвърляне на производството се оценяват на повече от 10 млрд. йени (83,9 млн. долара). Един от основните клиенти на Sumitomo, германската автомобилна група Volkswagen, може да покрие част от разходите.
Кабелите представляват ключов компонент в устройството на автомобилите. Прехвърлянето на производството е труден процес, тъй като дизайнът и видовете използвани конектори се различават за всеки модел автомобил и обучението на работниците за тяхното изработване отнема време.
Приблизително 6 хил. души са работили в украинския завод, който е отговорен за около 10% от европейското производство на Sumitomo, и доставя кабели за модели като Volkswagen Golf.
Въпреки прехвърлянето Sumitomo няма да закрие фабриката.
Японският концерн не е единственият представител на автомобилната индустрия, който предприема прехвърляне на производствени мощности или решава да преустанови работа в Украйна. Volkswagen спря производството на автомобили в Германия и в други части на Европа поради недостиг на кабели и други компоненти, като същевременно компанията беше принудена да спре или да намали производството в източноевропейските си заводи. Вместо това групата планира да сглобява повече превозни средства в Америка и Китай.
Германската Leoni, която спря производството на кабели в Украйна, също обсъжда с Volkswagen прехвърляне на дейността си.
Ежегодно в Украйна се произвеждат кабели, достатъчни за 500 хил. до 1 милион превозни средства, според изчисления на IHS Markit. Тъй като Украйна е ключов производител за европейския пазар, въздействието от руската инвазия може да се разпространи и върху други автомобилни производители.
Международните автомобилни концерни продължават да се сблъскват със сътресения в рамките на веригите на доставка, след като през 2021 г. трябваше да се справят с недостига на полупроводници, който се очаква да отшуми до края на тази година.
Много от тези компании прекрояват своята мрежа от доставчици и производствени планове. Те все повече се стремят да ограничат своята зависимост от Китай, като диверсифицират доставките, насочвайки се към страни от Югоизточна Азия.
Източноевропейските държави като Полша и Чехия вече са дом на много фабрики за авточасти поради ниските разходи за труд. Но нарастващото противоречие между Русия и Запада принуждава компаниите да преструктурират веригите си на доставка в региона, както и да поддържат по-силно европейско производство.