IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ford удвоява инвестициите си в електромобилността в Кьолн

Основният завод в Германия ще играе ключова роля в електрификацията на американската компания

14:38 | 14.03.22 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Заводът в Кьолн. <em>Снимка: EPA/FRIEDEMANN VOGEL</em></p>

Заводът в Кьолн. Снимка: EPA/FRIEDEMANN VOGEL

Дъщерното дружество на Ford за Европа се заема сериозно с планираната електрификация и по този начин изпреварва компанията майка в САЩ. Седем нови изцяло електрически автомобила и микробуси от Европа ще бъдат на разположение до 2026 г., съобщи компанията в понеделник.

Заводът в Кьолн се сдобива и с втори модел електромобил и още 1 млрд. долара инвестиции. Освен това компанията изгражда завод за сглобяване на батерии в централата си в Германия. Бъдещето на втория германски завод за автомобили на Ford в Заарлуис обаче остава неясно.

Дълго време Ford закъсняваше с електрификацията не само на родния си американски пазар, но и в Европа. Сега обаче се очаква концернът да напредне по-бързо. За разлика от Volkswagen Ford Europe е определила ясна дата за постепенно спиране на производството на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Крайната дата за леките автомобили е 2030 г., а за лекотоварните превозни средства, като например микробусите, пет години по-късно.

През 2026 г. Ford иска да продава около 600 хил. напълно електрически автомобила годишно в Европа - около две трети от общите продажби на компанията. Миналата година броят им е бил малко под 25 хил. Ford не е определил дата за постепенно спиране на производството на коли с двигатели с вътрешно горене в Северна Америка.

Обявените в понеделник стъпки са съществена мярка по пътя на Ford Europe към окончателното и сравнително бързо оттегляне от производството на коли с двигатели с вътрешно горене. „Ускоряваме електрификацията", заяви Стюарт Роули, главен изпълнителен директор на Ford Europe, пред Handelsblatt. Според него автомобилната компания отговаря на регулаторните изисквания, а освен това търсенето на електрически автомобили от страна на клиентите непрекъснато нараствало.

Германският завод в Кьолн играе ключова роля в това отношение. Още преди година Ford Europe обяви, че производството на малкия автомобил Fiesta, който в момента все още се произвежда там, ще бъде преустановено след 2023 г. Вместо това Кьолн трябва да получи поне един нов електрически модел.

Бъдещото електрическо производство в централата в Германия ще бъде допълнително разширено. Ford Europe иска да произвежда втори електрически модел от 2024 г. нататък. Бъдещото годишно производство на електромобили в града ще бъде около 200 хил. единици, подобно на обема на днешния малък Fiesta. С новите e-модели Ford иска да се сбогува със сегмента на малките автомобили. В бъдеще в Кьолн ще се произвеждат средни SUV автомобили; а типичен конкурентен модел е ID.4 на Volkswagen.

Още преди година Ford обяви, че заводът в Кьолн ще получи един 1 млрд. долара, за да развие производството на електрически автомобили. Сега се добавя още 1 млрд. долара, който Ford може да използва за разширяване на производството на втория електромобил. Средствата ще бъдат използвани и за изграждане на завод за сглобяване на батерии, които след това ще могат да се използват директно в двата нови е-модела от Кьолн.

Ford Europe се възприема не само като доставчик на леки автомобили, но е и един от най-важните производители на лекотоварни автомобили. От 900 хил. автомобила, продадени на европейския континент през миналата година, около една трета са микробуси и ванове. Досега Ford работеше основно от Турция. Заедно с турския индустриален холдинг Koc американската компания управлява съвместното предприятие Otosan, което произвежда лекотоварни автомобили близо до Истанбул.

Сега съвместното предприятие се разширява още повече на запад и ще поеме и завода за леки автомобили на Ford в Крайова, Румъния, както обяви американската компания в понеделник. Досега Ford произвежда в Крайова лекия автомобил Puma, който до две години ще получи и изцяло електрическа версия. В средносрочен план обаче производството на автомобили в Румъния може да бъде преустановено.

Роули каза само, че Puma ще продължи да играе „важна роля" в Крайова. Заедно с Otosan румънският завод ще се превърне в централна производствена база за изцяло електрически ванове. Досега Ford е обявил инвестиции в размер на 300 млн. долара за тази цел.

Новите електрически превозни средства се нуждаят от батерии. Ето защо Ford подписа "Меморандум за разбирателство" с турския Koc Holding и корейската компания за мобилни клетки SK Innovation за изграждане на гигафабрика. В близост до турската столица Анкара ще бъде построен завод за производство на батерии с капацитет до 45 гигаватчаса годишно. Това е актуалният размер на заводи, който планират да проложат и други производители на автомобили като Volkswagen и Tesla.

Ford иска да използва новия завод за клетки изключително за снабдяване на търговските си автомобили, потвърди Стюарт Роули. Батерийните клетки от района на Анкара могат да захранват около 700 хил. автомобила годишно.

Поне за преходен период през следващите шест години Volkswagen ще поеме ключова роля в доставката на клетки за европейските леки автомобили на Ford. Базираният във Волфсбург автомобилен производител предоставя на Ford съществена подкрепа за развойна дейност, за да може европейският клон на американския концерн да предложи своевременно свои собствени електрически модели въпреки закъснението.

Volkswagen ще достави пълната система за електрическо задвижване, включително батерийни клетки, така наречения „Модулен комплект инструменти за електрификация" (MEB), за двата бъдещи ектрически автомобила от основния завод на Ford в Кьолн. Съгласно споразумението между двете компании Volkswagen ще предостави платформите MEB за около 1,2 милиона автомобила през следващите шест години на стойност около 20 млрд. евро.

До края на десетилетието Ford Europe ще може да се откаже от помощта на Volkswagen и да разчита на собствените си електрически платформи, върху които работи компанията майка в САЩ. На вътрешния пазар в САЩ Ford междувременно навакса сериозно изоставането си в областта на електрификацията и става конкурентоспособен при електромобилите.

До края на десетилетието Ford ще използва собствени електрически комплекти не само в германската си централа в Кьолн, но и във втори европейски град. Вариантите са Валенсия в Испания и Заарлуис в Германия. Двете трябваше да подадат документите си за кандидатстване в европейската централа на Ford в Кьолн до края на януари.

Преди това американската автомобилна компания даде ясно да се разбере, че само един завод ще оцелее, а другият ще бъде затворен. Решението трябва да бъде взето в началото на лятото. Вторият европейски завод за автомобили трябва да има решаващ принос за напълно неутралното по отношение на климата и без съдържание на въглероден диоксид производство на Ford в Европа до 2035 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:36 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още