Американският електромобилен концерн Tesla Inc. отпразнува производството на общо 1 млн. цилиндрични литиево-йонни клетки 4680, които компанията на Илон Мъск ще използва в новите си електромобили, започвайки с Model Y, съобщава Clean Technica.
Батериите ще захранват електромобилите, които Tesla ще произвежда в своя нов завод в Остин, Тексас. Технологията беше представена за първи път през септември 2020 г.
Според концерна новият дизайн на клетката ще осигури пет пъти повече енергия от сегашните технологии и ще увеличи пробега с 16 на сто.
Celebrating our one millionth 4680 cell in January pic.twitter.com/d19IPFu18u
— Tesla (@Tesla) February 18, 2022
Едно от ключовите предимства на клетките тип 4680 е, че разходите за тяхното производство са с 10% до 20% по-ниски от клетките, използвани в момента, и разполагат с по-голяма енергийна плътност.
По-рано тази година Panasonic обяви, че инвестира 700 млн. долара за разширяване на фабриката си за батерии в префектура Уакаяма, Япония, и внася ново оборудване за производство на новите клетки 4680, разработени от Tesla. Panasonic е основен доставчик на батерии за сегашните модели на американския концерн.
Литиево-йонните батерии разполагат с голям капацитет за съхранение на енергия, но техните компоненти са направени от запалими материали. „Направата на по-дебела цилиндрична батерия означава улавяне на повече топлина в центъра на батерията“, коментира Нобору Сато, професор в Института за иновации към Университета в Нагоя. „Това увеличава риска от по-бързо разграждане“, добавя той.
През 2021 г. Panasonic създаде тестова линия в Япония за разработването на т.нар. формат 4680, който е 4,6 см широк и 8 см висок. Според Tesla тази батерия ще съхранява повече енергия и ще намали наполовина разходите за производство.