Германската компания ZF Friedrichshafen AG вероятно ще изпревари своя съперник Continental AG по пазарен дял, докато доставчиците на автомобилни компоненти продължават да се сблъскват с трудности на фона на започналата глобална електрификация в автомобилната индустрия и внедряването на технологии като системи за автономно управление, съобщава Bloomberg.
ZF, която доставя части на концерни като BMW AG и Porsche, успя да изпълни своята цел за маржа на оперативната печалба за миналата година, подкрепена от двуцифрен ръст на приходите, въпреки че продължаващата борба с коронавируса и недостигът на чипове все още притискат автомобилната индустрия.
„Това беше изключително предизвикателна година за нашата компания“, заяви главният изпълнителен директор Волф-Хенинг Шайдер от централата на ZF. „Можехме да генерираме повече приходи, но растежът беше възпрепятстван от трудности като недостига на чипове, нарастващите разходи за суровини и много по-високите логистични такси“, добавя той.
Приходите на ZF за миналата година са се увеличили поне с 10%, а маржът на оперативната печалба достига 4,5%-5,5%, изтъкна Шайдер. Частната инженерна група ще представи подробен финансов отчет за 2021 г. на 17 март.
Според предварителните данни приходите на ZF за цялата година достигат 36 млрд. евро, което е повече от очакваните от Continental приходи от продажби в размер на 33,5 млрд. евро. Базираната в Хановер, Германия, компания понижи перспективите си през октомври, като отдели своето звено за силови агрегати.
Основана през 1915 г. като доставчик на зъбни колела за дирижабли от компанията на Фердинанд фон Цепелин Luftschiffbau Zeppelin, ZF сега е подложена на натиск да се преориентира в условията на преход към електрически превозни средства и автономни коли, за да отговори на търсенето на автомобилните концерни. Компанията се е специализирала в производството на трансмисии за премиум автомобили с двигатели с вътрешно горене, което означава, че тя спешно трябва да пренастрои своята дейност, за да не изостане от конкурентите по време на прехода.
И докато някои доставчици действат по-мудно в трансформацията, други вече имат преднина, като американската Delphi, която още през 2017 г. отдели своя бизнес със задвижващи системи, за да съсредоточи усилията си върху автономните превозни средства. В същото време Aptiv Plc. вече може да се похвали с пазарна стойност от близо 40 млрд. долара, докато шведската Autoliv Inc. през 2018 г. отдели своето звено за електроника, което сега се търгува на борсата като Veoneer Inc. За разлика от тях, Continental успя едва през миналата година да отдели бизнеса си с двигатели, което доведе до почти 50-процентно намаление на цената на акциите ѝ спрямо 2018 г.
ZF се нарежда сред най-големите доставчици на автомобилни части, след като придоби срещу 12,9 млрд. долара TRW Automotive, за да се фокусира върху компонентите за електрически автомобили и системите за безопасност. През 2020 г. тя купи Wabco Holdings Inc. в сделка за 7 млрд. долара.
Доставчикът остава „отворен за придобивания дори ако през следващите от 3 до 4 години те да не постигнат мащаба на сделката с Wabco“, изтъква Шайдер. Той добави, че продажбата на активи също е опция.
„Преглеждаме непрекъснато нашето портфолио, за да видим дали все още сме най-добрият собственик на дадено бизнес звено“, посочва ръководителят на компанията.
Включването на Wabco принуди ZF да вземе някои болезнени решения за преструктуриране, за да намали разходите, когато пандемията от Covid-19 завладя света. Профсъюзите предупредиха, че броят на служителите в световен мащаб може да бъде намален с до 15 хил. души, приблизително 10% от работната сила.
Преговорите за намаляване на броя на служителите и бъдещето на фабриките напредват, но все още не са финализирани, споделя Шайдер, очаквайки трудностите, включително продължаващият недостиг на чипове, да се задържат за известно време.
„Новите технологии като електрическата мобилност, автономното шофиране или софтуерът предлагат по-голям потенциал за приходи за ZF, отколкото успяваме да генерираме със съществуващата технология“, подчертава Шайдер, добавяйки: "Нашият бизнес през 2030 г. трябва да бъде по-голям от сегашния".