Като част от своето планирано мащабно преструктуриране Honda намали производствения си капацитет в Япония до малко над 800 хил. автомобила годишно, което представлява спад с около 40% от пика през 2002 г., съобщава Nikkei Asia Review.
Голяма част от производствените съкращения засягат основния завод на компанията в Саяма, префектура Сайтама.
Honda също така обяви допълнителни мерки за намаляване на разходите миналата година, включително приемане на нова система за разработка на превозни средства и спиране на състезателната си програма във Формула 1.
Компанията преоборудва производствените си операции в съответствие със своята визия за бъдещата мобилност. Тя обяви, че цялата ѝ гама ще бъде напълно електрическа до 2040 г.
На 27 декември миналата година в завода в Саяма е била проведена "церемония по изключване", за да се отбележи краят на производството на автомобили.
„Подобно на вас, всичко това ще ми липсва“, е заявил президентът на Honda Тошихиро Мибе по време на събитието.
Само няколко представители на ръководството присъстват на церемонията поради ограниченията, свързани с COVID-19. Мибе е говорил за годините, които прекарва като младши инженер в завода. „Ще продължим да произвеждаме автомобили, които отговарят на нуждите на потребителите както в страната, така и в чужбина“, изтъква той.
Заводът в Саяма, който отваря врати през 1964 г., произвежда автомобили, които стоят в основата на успеха на компанията, включително Civic, с неговия иновативен двигател с ниски нива на емисиите, и Accord, водещия седан на Honda.
Съоръжението засега ще остане отворено, като в него ще продължи дейността по производството на компоненти, а окончателното му затваряне ще бъде осъществено след две-три години. Дейността ще бъде прехвърленя в завода на Honda Yorii, също в Сайтама, за да се намалят фиксираните разходи на концерна.
Много от работниците от завода в Саяма ще бъдат преназначени в Yorii или другаде. Компанията все още не е решила какво да прави с обекта след затварянето му.
Пълният производствен капацитет на завода е за 250 хил. превозни средства годишно. До края на 2021 г. производственият капацитет на концерна в Япония достигаше около 1 млн. автомобила. Сега той възлиза на малко над 800 хил. превозни средства.
В началото на века Honda разполага с годишен капацитет от 1,3 милиона коли. Компанията произведе 840 хил. превозни средства в Япония през 2019 г., след което обемите започнаха да спадат заради появата на коронавируса.
Изглежда, че Honda може да увеличи своя капацитет до около 900 хил. превозни средства, ако се налага. Сега компанията е фокусирана върху подобряването на производителността чрез повишаване на оперативната скорост на своите фабрики.
Местният конкурент Toyota Motor Corp., за разлика от Honda, няма план за рязко намаляване на капацитета си в Япония, придържайки се към целта за вътрешното производство на повече от 3 милиона автомобила годишно. Капацитетът на Nissan Motor в Япония остава около 1,34 милиона автомобила.
Основната причина за свитото местно производство на Honda е фактът, че Япония представлява по-малък дял от глобалните продажби на концерна в сравнение с другите японски автопроизводители. През фискалната 2018 г. Honda успява да продаде 740 хил. автомобила в Япония, което представлява 14% от глобалните ѝ продажби. Вътрешните продажби на Toyota достигат 2,29 милиона превозни средства, или 22% от глобалните ѝ обеми.
В същото време Honda продаде 1,61 млн. автомобила в САЩ, като американският пазар е отговорен за 30% от глобалните продажби. Делът на Китай достига 28%, или продажби от 1,46 млн. броя.
„Прекратяването на производството на автомобили в завода в Саяма може да остави Honda с много по-малък вътрешен капацитет за производство на средни или големи превозни средства като Accord и Odyssey“, коментира Сейджи Сугиура, старши анализатор в Tokai Tokyo Research Institute.
Значението на пазарите в САЩ и Китай за глобалните продажби на Honda накара автомобилния производител да обяви план за прекратяване на производството на автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2040 г. Японските производители са сравнително мудни по отношение на електрификацията, тъй като зарядната инфраструктура остава слабо развита в Япония.
В края на септември Honda представи смел план за развитие в множество области. Базираната в Токио компания продължава работа по въвеждането на ново електрическо хибридно въздушно такси, робот, който един ден може да се разхожда на Луната, както и ракета носител за многократна употреба, предназначена за извеждане на малки спътници в околоземна орбита.
От Honda посочват, че и трите области на развитие се припокриват с опита на компанията, включително задвижването, електрификацията, роботиката, изкуствения интелект и възобновяемата енергия.