2021 г. ще бъде запомнена като година на сериозни предизвикателства и промени за автомобилната индустрия в Европа. Данните на JATO Dynamics показват, че флагманът на германската автомобилна група Volkswagen Golf запазва първото място при продажбите в региона, въпреки че се сблъска с трудни последни няколко месеца.
Анализът на JATO Dynamics покрива 28 европейски пазара (25 страни от Европейския съюз, Великобритания, Норвегия и Швейцария).
Обемът на продажбите достига най-ниското си ниво от 1985 г. насам
През миналата година общият обем на продажбите достига най-ниското си ниво от 1985 г., с регистрирани 11,75 млн. нови превозни средства. Недостигът на полупроводници продължава да помрачава възстановяването на индустрията от разпространението на коронавируса и наложените в тази връзка национални блокировки през 2020 г.
продажби
Кризата оказа отрицателно въздействие върху търсенето на автомобили, изтъква Фелипе Муньос, анализатор от JATO Dynamics. Според него продължаващата несигурност около коронавируса, заедно с недостига на чипове, създават перфектната буря за производителите на оригинално оборудване през 2021 г.
Втората вълна на кризата започна през юли, когато обемът на продажбите падна с двуцифрен темп спрямо 2020 г. През декември регистрациите достига 949 252 броя, което представлява спад от 22% на годишна база и понижение от 25% спрямо декември 2019 г.
jato1
Въпреки че някои ключови пазари успяха да останат стабилни, анализът на JATO показва, че трудностите, пред които е изправен германският пазар, са основен двигател за негативните резултати, наблюдавани на петте основни пазара в региона. Германия отбеляза значителен спад в обема на продажбите спрямо 2020 г. и най-слабите резултати от 1985 г. насам. Това беше и най-лошата година за регистрациите на нови автомобили в Австрия от 1984 г., в Белгия от 1995 г. и в Нидерландия от 1980 г.
Кризата предоставя пространство за разширение на електромобилите
Въпреки негативните общи данни, настоящата криза създаде възможност за разширение на дела на превозните средства с ниски нива на емисиите.
„През голяма част от годината беше по-удобно да се закупи електрическа кола, отколкото бензинов автомобил, предвид по-кратките срокове за доставка на тези превозни средства и щедрите стимули, предоставени от правителствата“, изтъква Муньос.
Потребителите все повече насочват вниманието си към изцяло електрическите и хибридни аналози, което стимулира сегмента да отчита рекордни продажби. Въпреки че делът на дизеловите превозни средства остава по-голям – 21,7%, JATO очаква през 2022 г. електромобилите най-накрая да надделеят.
По данни на автомобилния анализатор Матиас Шмид през декември изцяло електрическите коли задминават дизеловите автомобили по продажби в Западна Европа. Пазарният дял на електромобилите, захранвани с батерии, достига 21% за последния месец на 2021 г. спрямо 19% за дизеловите превозни средства, става ясно от анализа на автомобилния анализатор Матиас Шмид, който проучва 18 страни от Западна и Централна Европа.
Делът на дизеловите превозни средства се свива бързо след скандала с манипулиране на данните за изгорелите газове “Дизелгейт”, който разтърси Volkswagen през 2015 г.
Дизеловите автомобили представляват около половината от всички продажби по това време в сравнение с една пета през декември 2021 г., изтъква Шмид.