Шанхай започна да изпробва автономни таксита в рамките на няколко квадратни километра в града. Това е част от плана на Китай да реализира такава услуга в цялата страна до 2025 г., пише Nikkei Asia Review.
Азиатската страна разделя на пет нива технологията. Такситата с четвърто ниво на автономност сега започват да се тестват, като им е позволено да се движат само по определени маршрути, контролирани от система с изкуствен интелект.
Пето ниво на автономност се отнася до напълно роботизирани превозни средства. Целта на Пекин е да повиши дела на автомобилите с четвърто ниво на автономност до 20% от всички продажби на коли в страната до 2030 г.
Услугата, което в момента вече се тества по улиците на Шанхай, наречена Xiangdao Robotaxi, беше пусната на 8 декември съвместно от държавния автомобилен производител SAIC Motor, компанията за мобилни приложения за автомобилни превози Xiangdao Chuxing и разработчика на системи за автономно управление Momenta.
Тези роботаксита оперират в района Дзядин в Шанхай, където превозните средства могат да работят в зони, обозначени като „интелигентни свързани пътища за тестване на автомобили“.
Въпреки че услугата стартира официално на 8 декември, роботакситата все още не таксуват потребителите. За да използват услугата, клиентите трябва да изтеглят мобилното приложение за пътуване Xiangdao Chuxing и да потвърдят самоличността си. Те могат да се качват и да слизат от превозното средство от над 30 локации, посочени в приложението, включително на метростанции, автобусни спирки и пред бизнес сгради.
Роботакситата са снабдени с камери, сензори и антени, монтирани към външната страна на купето, включително на покрива. Те се използват за наблюдаване на трафика в реално време, за да се избегнат сблъсъци. В автомобила има система за автономно управление, свързана с комуникационно устройство с надпис 5G. Зад волана все пак има шофьор, но неговата работа е да служи като мярка за безопасност и да се намеси, ако възникне извънредна ситуация.
В таблото е внедрен голям дисплей, на който е показана пътната обстановка и позицията на автомобила спрямо другите превозни средства, пешеходците и велосипедистите.
Роботакситата предлагат гладко пътуване, поддържайки достатъчно голяма дистанция спрямо другите превозни средства, за да може клиентът да се чувства достатъчно комфортно. Ако пешеходец неочаквано реши да пресече пътя, системата на автомобила веднага отчита неговото присъствие и спира колата.
В момента наличните камери и сензори, които са поставени по умните пътища - позволения маршрут на роботакситата, подпомагат автономното пътуване, но целта е в бъдеще услугата да работи без тяхна помощ.
Друго основно предизвикателство е тази услуга да стане рентабилна.
“Ние се стремим да комерсиализираме бизнеса с роботаксита до края на 2025 г. и да реализираме бизнес модел, който ще може непрекъснато да генерира печалба”, изтъкна Чън Демей, вицепрезидент на SAIC Motors.
Въпреки това законопроектът за изменение на Закона за безопасността на движението по пътищата в Китай, обявен миналия март от китайското министерство на обществената безопасност, изисква автономните превозни средства да разполагат с шофьори, за да се гарантира безопасността на пътниците и другите участници в движението. Това означава, че компаниите все още ще се сблъскват с високи разходи за труд в допълнение към перото за автоматизираните системи за шофиране, което ги спъва да се конкурират с конвенционалните таксита.
Компаниите обаче продължават с тестванията. Интернет гигантът Baidu започна изпитание за платена услуга с автономни таксита по някои обществени пътища в Пекин в края на ноември. В Шънджън китайският стартъп AutoX започна пробна експлоатация на коли с четвърто ниво на автономност през януари миналата година.
Инвеститорите вече се тълпят около сектора. General Motors и сингапурската Temasek са сред инвеститорите в Momenta, която разработи системата за самостоятелно управление за услугата Robotaxi. От особен интерес за всеки инвеститор е натрупването на данни за експлоатацията на превозното средство.
В Япония може да бъде приет законопроект за преразглеждане на Закона за движение по пътищата, който се очаква да бъде внесен в парламента за обсъждане тази година и да определи правна рамка за експлоатацията на превозни средства с четвърто ниво на автономност.
За да настигне Китай и САЩ по отношение на технологията, Япония трябва да въведе по-разхлабени мерки за дерегулация и да създаде среда за подкрепа на бизнеса в този сектор.