Глобалният дефицит на чипове явно се отразява на продажбите на Volkswagen. През миналата година базираната във Волфсбург група е успяла да достави около 8,9 млн. автомобила, което е спад до нивото от 2011 г. Това е дори по-слабо представяне, отколкото през първата коронавирусна година - 2020 г., когато VW Group продаде около 9,3 млн. автомобила в световен мащаб. През 2019 г., когато нямаше пандемия и недостиг на чипове, доставките възлизаха 10,9 милиона.
„2021 г. беше много трудна поради недостига на полупроводници в световен мащаб", заяви в сряда ръководителят на продажбите на Volkswagen Кристиан Далхайм, коментирайки резултатите за продажбите през миналата година. Той заяви, че фактът, че VW Group е удвоила дела на продадените изцяло електрически превозни средства (BEV) през последните 12 месеца от 2,5 на 5,1%, е доказателство, че „сме на прав път". Volkswagen възнамерява да продължи трансформацията към електрическа мобилност и дигитализация и през новата година, пише Handelsblatt.
Продажбите на хибридни или напълно електрически превозни средства нараснаха в цялата автомобилна индустрия, особено в Европа, където те вече съставляват между една пета и една четвърт от доставките, но все още остават малък дял от общите продажби в глобален план.
„При необичайно предизвикателни обстоятелства Volkswagen постигна задоволителен резултат по отношение на продажбите“, каза Клаус Зелмер, ръководител на продажбите и маркетинга. „Въпреки това огромните негативни ефекти върху производството от недостигна на електронни чипове не бяха в състояние да бъдат напълно компенсирани“, признава той.
Volkswagen пък отбеляза най-силен спад на продажбите в Китай (понижение с 14,8% спрямо 2020 г.). Северна Америка остава силен пазар, където има ръст с 13 на сто.
VW си бе поставила за цел до 2021 г. делът на BEV да бъде между 5% и 6% от общите продажби. С около 453 хил. продадени чисто електрически автомобила в световен мащаб (или 5,1%) Volkswagen е достигнал едва долната граница на този интервал. Недостигът на чипове изигра роля и при електромобилите през миналата година и базираната във Волфсбург компания не успя да спази първоначалния си производствен график. Отделни варианти на BEV модели просто не се предлагат от месеци.
Освен това Volkswagen претърпя неочаквани затруднения в някои региони на продажбите, особено в Китай. Първоначално основната марка Volkswagen Passenger Cars планираше да продаде между 80 000 и 100 000 единици от новата си изцяло електрическа серия ID там през миналата година. В края на декември данните на Volkswagen Passenger Cars в Китай са за малко над 70 000 продадени автомобила ID.
В Народната република базираната във Волфсбург компания подценява новата силна конкуренция на бързо развиващия се пазар на електромобили. Tesla се справя много по-добре там, отколкото нейният конкурент от Германия. Освен това нови китайски марки електрически превозни средства като Nio или Xpeng постигат забележим успех в продажбите. Моделите ID на Volkswagen не винаги предлагат това, което китайските клиенти искат, особено по отношение на цифровото оборудване.
Ръководителят на марката VW Брандщетер ще стабилизира бизнеса в Китай
През лятото настоящият мениджър на марката VW Ралф Брандщетер ще замине за Пекин като нов член на борда на директорите за Китай. Първата му задача е да стабилизира данните за продажбите там, а след това да ги повиши. Народната република е най-важният регион за продажби на компанията от Волфсбург. Там се продават около 40 процента от всички нейни автомобили.
Въпреки значителния спад в продажбите VW Group вероятно ще успее да представи приличен финансов резултат в края на февруари. „Изненадващо, но почти всички производители на автомобили вероятно ще отбележат увеличение на оперативната печалба в сравнение с 2019 г.", очаква Франк Швопе, автомобилен анализатор в NordLB в Хановер. Volkswagen може да постави и нов рекорд.
Всички производители на автомобили по света се възползват от голямото търсене и рязкото покачване на цените. В Германия, например, Volkswagen успя да си позволи три увеличения на цените през изминалата година. В същото време повечето производители на автомобили понастоящем не се нуждаят от отстъпки или други програми за намаления, за да увеличат броя на продажбите.
В рамките на собствената си група Volkswagen също така гарантира, че премиум марките с висок марж като Porsche, Bentley и Audi са много по-добре снабдени с дефицитните чипове. Така Porsche постигна ръст на продажбите от почти 11% през миналата година, а продажбите на Bentley се увеличиха с цели 31%. Audi отбеляза лек минус от 0,7%.
От друга страна, важните за обема марки като Volkswagen Passenger Cars и Skoda загубиха много позиции. При VW спадът в продажбите за изминалата година е цели 8%, а при Skoda в Чехия - дори повече от 12%.