IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Понижената смъртност заради мръсния въздух говори за спад на емисиите при колите

Основен принос за това има налагането на електрическата мобилност и редуцирането на парниковите газове при тежкотоварните превозни средства, сочи проучване

15:29 | 19.12.21 г. 9
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Kuni Takahashi/Bloomberg</em></p>

Снимка: Kuni Takahashi/Bloomberg

Транспортът е една от най-замърсяващите индустрии, която допринася значително за влошаването на качеството на въздуха по света, допринасяйки и за затоплянето на атмосферата. Associated Press съобщи че изследователи от Харвардския университет са установили, че смъртните случаи в САЩ, свързани със замърсяването на въздуха, са спаднали от 27 000 броя през 2008 г. на 19 800 през 2017 г. поради спада при емисиите от превозни средства. Ключов момент за този период е появата и последвалия възход на електрическите превозни средства. През 2017 г. Tesla тепърва започва да се налага на пазара, докато Nissan се бие по гърдите със своя Leaf. По-добрата горивна ефективност и налагането на хибридните превозни средства също изиграват важна роля, пише Clean Technica. 

Проучването, публикувано в Proceedings of the National Academy of Sciences, установява, че ако превозните средства са продължили да генерират нивата на замърсяване на въздуха от 2008 г. през този период от време, общият брой на смъртните случаи през 2017 г. трябва да бъде 2,4 пъти по-голям от реалния (48 200 смъртни случаи, или 74% увеличение, а не отчетените 19 800 броя).

Проучването подчертава, че регулациите при замърсяването на въздуха са допринесли за тази редукция, но отбелязва, че емисиите от превозни средства все още са проблем на климата и здравеопазването.

Проучването използва комбинация от противоположни сценарии, най-новите епидемиологични доказателства и подробен анализ на скорошните ползи за здравето, свързани с промените в отделяните фини прахови частици (PM2.5) и ползите за климата от намаляването на емисиите на парникови газове по пътищата през този период.

2 2

Експертите също така подчертават, че последиците за човешкото здраве от замърсяването на въздуха от транспортната индустрия все още са огромен проблем и те също продължават да допринасят за нарастващата климатична криза. През годините емисиите на парникови газове от транспорта са се увеличили и те са отговорни за 28% от емисиите на парникови газове в САЩ през 2018 г.

Освен това 83% от парниковите газове от транспорта през 2018 г. идват от превозни средства, а 70% от тези емисии се генерират от леки автомобили.

3 3

Въпреки че енергийната ефективност при леките превозни средства се е увеличила, намалявайки емисиите на парникови газове на километър, общото им въздействие върху климата се е увеличило с ръста в часовете на шофиране.

Всъщност основен фактор при спада на емисиите е тежкотоварният транспорт.

Експертите оценяват социалните разходи на емисиите по пътищата през 2017 г. Това е сумата от паричните щети от смъртността, причинена от PM2,5 и щетите от изменението на климата. Сумата тук възлиза на 260 милиарда долара. Добрата новина е, че тя е по-малка в сравнение с това, което би могла да бъде, ако превозните средства все още отделят емисии на ниво от 2008 г. При този сценарий сумата ще бъде 530 млрд. долара.

1 1

Проучването също така подчертава, че има ясна нужда от по-нататъшно подобряване на защитата на човешкото здраве и климата. Резултатите показват това, както и необходимостта от по-строги политики.

Експертите също така посочват, че леките коли са отговорни за по-голямата част от щетите върху човешкото здраве и климата, така че фокусирането върху тези превозни средства би помогнало за подобряване на ситуацията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:48 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

9
rate up comment 0 rate down comment 1
zelka007
преди 2 години
абе ще стане от теб човек , щом започна с кацата ... :))) ... е дядя вова е по-агресивен в изказът , той с мачете ходи на пазар за зелки , да не вземе некоя да мръдне или да заприказва , да е подготвен дет се вика ... :))) ... само да не почнеш пак за фреоните и вулканите ... внимавай ... !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 2 rate down comment 1
aldy
преди 2 години
Стой си в кацата и не се бъркай където нямаш понятие какво и как става. Навремето така разни папагали повтаряха неуморно за озоновата дупка. А се оказа дупка на морето.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 3 rate down comment 0
aldy
преди 2 години
"...Глобалното затопляне е реалност потвърдена навсякъде по света..." Ахъм, навсякъде, кайш? В Южното полукълбо "глобално" затопляне не се наблюдава.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 4 rate down comment 0
aldy
преди 2 години
Глобалното затопляне не е резултат от човешката дейност. А некои си твърдят, не сички, както ти се привижда, а само некои по-прадприемчиви, че 90% е резултат от нея. За това ли става въпрос или за търговията с "парникови газове"? Щото как да гасят вулкани или да гонят бактериите в Световния океан, като не могат да изкарат от тях и стотинка?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 3
kmilchev
преди 2 години
Глобалното затопляне е реалност потвърдена навсякъде по света.. Скоростта е около 0,1 - 0,15 градуса на десетилетие за последните 100-тина години като скоростта се е значително ускорила последните десетилетия. В момента сигурно е даже 0,5 градуса за десетилетие. Това корелира с икономическия бум на голяма част от света през последните 30-тина години. Дали големият виновник е С02 или метанът не 100% сигурно, но всички учени по света са съгласни, причината е човешко дело.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 0 rate down comment 2
zelka007
преди 2 години
шшшъттт ... пиши за политика ... там ти е слилата ... :))) ... в слънчевото излъчване има цял спектър електромагнитни вълни , които достигат земната повърхност , и инфрОчервените са част от него . а парниковите газове едновременно и АБСОРБИРАТ и ЕМИТИРАТ инфрОчервено излъчване , и колкото повече парникови газове в атмосферата толкова повече инфрОчервено излъчване ... не се упражнявай в такива теми неподготвен ... можеше нещо за грета да драснеш например ... или е виж проксито какви ги плещи или едноредовият текезесар , такива неща пускай , ако ще участваш в писането ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 1
aldy
преди 2 години
Колите отделяли парникови газове. Въх мари Марийке! Няма вече вредни емисии, има само ков..., пардон "парникови газове". А че "парниковите газове" играят ролята на ЕКРАН, а всеки, който поне малко вдява от топлотехника знае, че екранът намаля лъчистата топлинна енергия, преминала през него, на 50%. Значи "парниковите газове" ще пропуснат само 50% от слънчевото инфрочервено излъчване, а другите 50% ще върнат обратно в световното пространство. Но апологетите на "парниковите газове" забравят за действието им върху слънчевото излъчване, а се сещат само за излъчването от земната повърхност. Та затова по-нормалното е да се очаква застудяване при увеличени "парникови газове", защото те ще отразят по-голяма част от слънчевата топлинна радиация обратно в космоса. А именно слънчевата топлинна радиация е водещата в случая, а не тази на земната повърхност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 2
ing5rov
преди 2 години
ами при 100% ел коли сигур обещават безсмъртие ... а ... ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 3
дядя Вова
преди 2 години
Аре, започна проектирането на Силата на Сибир - 2. Втори газопровод към Китай, само че през Монголия. Европа скоро ще прави като вятъра... Северен поток 2 ще е последният европейски проект. На ***, троолове и джурнаглисти честито! Политиците? Е, те си получават необходимите сребърници.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още