По-късно този месец Uber планира да тества нова функция за сигурност, която позволява на шофьорите и пътниците да записват звук по време на пътуване.
„Ще видите, че непрекъснато правим все повече и повече", каза Сачин Кансал, вицепрезидент по управление на продуктите на Uber, който също така наблюдава безопасността. Той каза, че екипът му е свършил „много работа", особено по време на неотдавнашната вълна от престъпления, за да разбере как може да накара шофьорите да се чувстват по-сигурни.
През миналия месец lnstacart Inc. съобщи, че е започнала да предупреждава в приложението своите шофьори, които доставят хранителни стоки, за престъпления или инциденти, свързани с безопасността, в близост до техните местоположения, а DoorDash Inc. стартира гореща линия за спешни случаи за своите шофьори.
Шофьорите правят каквото могат, за да се защитят. Някои от тях работят само през деня или качват пътници само от летището. Според Санчес други са започнали да носят бронежилетки.
Шофьорите казват, че искат Uber, Lyft и други компании да засилят защитните мерки за тях, така че те да са равностойни на мерките, достъпни за пътниците.
Обикновено шофьорите преминават през проверки на миналото, включително проверка за криминално минало, когато се регистрират. Често от тях се изисква да си правят селфита на работното място, за да докажат, че те са тези, които шофират.
Пътниците, от друга страна, могат да създават акаунти с фалшиви имена, тъй като приложенията не изискват от тях да разкриват самоличността си. За разлика от шофьорите от тях не се изисква да качват снимки, което улеснява нарушителите да се представят за пътници или да злоупотребяват със съществуващи акаунти.
Проверките на миналото на клиентите се използват в други отрасли. Гигантът в областта на споделянето на жилища Airbnb Inc. изисква от ползващите имотите в САЩ да качват документи за самоличност и проверява информацията за тях в криминални бази данни и в регистрите за сексуални престъпници.
Семействата на загиналите шофьори казват, че познаването на такива данни може „да разграничи живота от смъртта“. През август 2019 г. шофьорът на Uber Бодуен Чакунте и негов пътник бяха застреляни от пътник, който използвал приложението, за да извика кола за споделено пътуване. Клиентът е имал криминално минало, датиращо от 1997 г., сочат полицейските регистри, и по-късно е осъден за тези убийства.
Чакунте - баща на четири деца - е можел да бъде спасен, ако Uber е прилагала същите проверки, които използва за филтриране на потенциално проблемни шофьори, към пътниците, казва семейството му. Касандра Порш, адвокат, който съди Uber от името на семейството, казва, че компаниите са длъжни да защитават своите шофьори дори ако те не са служители по закон.
По-рано тази година Uber подаде петиция за отхвърляне на иска, като заяви в правната си документация, че „законът просто не признава този стандарт, нито има някаква подкрепа за такова задължение“. Съдията все още не се е произнесъл по искането на Uber.
Компаниите за споделено пътуване казват, че проверките на миналото не се изискват и за други форми на транспорт, ползвайки например влакове и самолети, като доб авят, че тези проверки са силно регулирани, скъпи и отнемат много време.
Санчес от Гилдията на независимите шофьори - бивш шофьор в компания за споделено пътуване, който е спрял да шофира поради здравословни проблеми и престъпления, казва, че неговата организация иска пътниците да качват периодично селфита, както правят шофьорите, за да знаят компаниите, че с техните акаунти не се злоупотребява.
Лукас Чембърлейн, 37-годишен шофьор на Uber в Сан Франциско, е бил нокаутиран от пътник от мъжки пол през март, след като му поискал документ за самоличност. По думите му пътникът изглеждал на възраст под 18 години, а компаниите не допускат непридружени непълнолетни лица. След нападението Чембърлейн се отказва от шофирането. Той иска възрастта на пътниците да се проверява и снимките им да се виждат в приложението, за да знаят шофьорите за кого да отключват колите си.
„Просто не е честно тези компании да показват лицата ни на клиентите, а ние да не можем да видим техните лица“, каза той.
Компаниите твърдят, че не могат да принудят клиентите си да качват снимките си в приложението.
Някои шофьори казват, че компаниите могат да реагират бавно, когато поискат помощ. Лайнър, шофьор от Чикаго, казва, че се е свързал с Lyft, след като е бил отвлечен, за да поиска да деактивира акаунтите си на шофьор и пътник. Представител на Lyft го е уверил, че това ще бъде направено, казва той.
Лайнър казва, че акаунтът му е бил деактивиран едва на следващата сутрин. Според записите, прегледани от The Wall Street Journal, похитителите са използвали акаунта му, за да поръчват пътувания с Lyft през цялата нощ. По време на този процес е бил отвлечен втори шофьор. От Lyft поясняват, че проучват причината за забавянето на деактивирането на акаунта на Лайнър.