Американският автомобилен производител General Motors Co. планира да си осигурява редкоземни магнити за своите бъдещи електрически превозни средства от нови производствени мощности, базирани в САЩ, с две сделки, обявени в четвъртък, съобщава Ройтерс. С този ход най-големият автомобилен концерн в страната се завръща към индустрия, която почти изостави през 90-те години на миналия век.
Споразуменията с MP Materials Inc. и Vacuumschmelze са свързани с плановете на GM да използва местни източници за доставка на материали за своята платформа Ultium.
Концернът не разкрива финансовите условия около сделките.
Администрацията на американския президент Джо Байдън оказва натиск върху автомобилните производители чрез данъчни стимули и други мерки за инвестиране и създаване на работни места във веригите на доставка на електромобили в САЩ, което трябва да подкрепи и намаляването на зависимостта от Китай по отношение на суровините.
GM, която планира да продава повече от 1 милион електромобили годишно до 2025 г., подписа сделка за доставка на литий с базирана в Калифорния компания през юли, като през октомври заяви, че ще работи с General Electric Co. за проучване на вариантите във веригата на доставки на редкоземните метали.
„Колкото повече успяваме да добиваме природни ресурси за батерии и електромобили от Северна Америка, да ги обработваме тук и да ги произвеждаме... толкова повече стойност можем да създадем“, изтъква Шилпан Амин, вицепрезидент на GM ‚Глобална верига на покупки и доставки“ по време на среща с инвеститори. "Нашата стратегия е да контролираме собствената си съдба“, изтъква той.
Редкоземните елементи са група от 17 метала, които след обработка се използват за направата на магнити, намиращи приложение при електродвигателите. Китай е най-големият производител и консуматор на редкоземни елементи и магнити в света.
Като част от сделката MP Materials ще изгради така нареченото съоръжение за неодим-желязо-бор (NdFeB) магнити в Тексас, което ще доставя продукти за GM, достатъчно за изграждането на 500 хил. електрически двигателя.
GM заяви, че не планира да придобива дял от съоръжението в Тексас, което трябва да бъде въведено в експлоатация до 2023 г.
MP ще си набавя редкоземни метали, за да изгражда тези магнити, от своята калифорнийска мина, където също произвежда оборудване за обработка на суровините. В момента MP разчита на Китай за преработката на редкоземните елементи, които извлича от своята мина.
Китайска компания притежава близо 8% от акциите на MP, структура на собственост, която не се одобрява от Вашингтон. Базираната в Лас Вегас MP отдавна посочва, че е независима компания и не чувства натиск от страна на Китай.
Пентагонът също така финансира няколко проекта, свързани с MP, като същевременно изтъква, че САЩ се нуждаят от повече редкоземни мини.
GM и базираната в Германия Vacuumschmelze заявиха, че ще построят съвместно завод за редкоземни магнити в САЩ. Шилпан заяви, че условията на сделката все още се финализират, но планът е да се използват местни суровини, като започне производството през 2024 г.
Това е обрат в политиката на GM по отношение на редкоземните магнити. Години наред концернът е световен лидер в тази област чрез своето звено Magnequench. Но през 1995 г. GM продава подразделението - и неговите патенти - на консорциум, включващ две китайски компании.
Сделката помага на GM да расте на китайския автомобилен пазар, но също така предоставя на Китай достъп до технологията за магнити от редкоземни елементи, която е разработена за първи път от американски военни учени. Заводът в САЩ, който произвежда по това време NdFeB магнитите, в крайна сметка бива затворен, като производството се измества в Китай.
Сделките на GM с MP и Vacuumschmelze по същество се стремят да поправят това чрез съживяване на индустрията в САЩ.