Германският автомобилен концерн Volkswagen разплете възела около бъдещето на главния изпълнителен директор Херберт Дийс и 63-годишният автомобилен мениджър ще остане начело на базираната във Волфсбург група. Това показва накратко един от най-важните резултати от заседанието на надзорния съвет от четвъртък. В същото време Дийс трябваше да приеме ограничаване на задълженията си: Той се оттегля до голяма степен от оперативната дейност и ще се концентрира върху стратегията на групата.
Надзорният съвет одобри и новата инвестиционна програма. През следващите пет години групата VW ще инвестира почти 160 млрд. евро в заводите си и в нови модели.
Най-важната промяна в Борда на директорите се отнася до бизнеса в Китай. В средата на следващата година Дийс ще загуби отговорността за най-важния пазар за продажби на цялата група, след което Ралф Брандщетер ще поеме отговорността за Китай; в момента той все още е ръководител на марката Volkswagen Passenger Cars. VW Group, пазарен лидер в Народната република, е подложен на значителен натиск там. Данните за продажбите показват значителен спад, а новите електрически модели се продават слабо, пише германският Handelsblatt.
53-годишният Брандщетер ще се премести в Пекин, за да изпълнява новите си задължения. По този начин той ще получи място в управителния съвет на VW, като в същото време с това се подчертава значението на Китай като най-важния пазар на групата. От Брандщетер се очаква да засили бързо продажбите. През миналата седмица името му се спрягаше дори като възможен наследник на самия Дийс, а това не е случайно, тъй като той се наслаждава на доверието и на синдикалните организации.
Шефът на Volkswagen Дийс се отказва и от отговорността за продажбите на групата. Хилдегард Вортман се присъединява към висшия ръководен орган на групата на негово място. В момента тя е ръководител на продажбите в борда на Audi в Инголщат, а през следващата година ще поеме отговорността и за продажбите на групата.
Към управителния съвет на групата се присъединява и Манфред Дьос, главен правен съветник на VW. Той наследява Хилтруд Вернер, която напуска компанията в края на януари. 63-годишният Дьош е доверено лице на семейството собственици Порше и Пиех. Според източници от Волфсбург отношенията му с главния изпълнителен директор Дийс са доста хладни.
Присъствието му в Борда има за цел и да гарантира, че Дийс ще възприеме по-умерен тон, особено по отношение на работническия съвет, и няма отново да предизвика дълбоко недоволство, както през последните седмици. Новият IT директор ще бъде Хауке Старс, който преди това е работил в Deutsche Börse.
През септември Дийс възложи на служителите и надзорния съвет да изчислят дали броят на служителите в централата във Волфсбург може да бъде намален наполовина. Понастоящем в централата на компанията работят 60 000 души, от които около 13 000 в производството. В миналото Дийс многократно е посочвал, че Volkswagen трябва да стане по-ефективен, за да може да се противопостави на нови конкуренти като Tesla в дългосрочен план.
Ето защо служителите, които специално във Volkswagen имат силно влияние, напълно поставиха под въпрос сътрудничеството с Дийс и дори изразиха недоверието си към него. За известно време дори не беше ясно дали главният изпълнителен директор ще остане начело на групата.
След седмици на преговори под ръководството на председателя на надзорния съвет Ханс Дитер Пьоч беше постигнат компромис, според който Дийс ще може да запази поста си, но ще трябва да приеме ограничаване на правомощията си.
На съвместната пресконференция в четвъртък с Пьотч, Дийс и ръководителя на работническия съвет Даниела Кавало различните лагери поне демонстрираха нещо като известно единство. Дийс заяви, че се чувства укрепен от решението за преструктуриране на борда.
Освен това групата ще си възвърне доверието на капиталовите пазари. През последните месеци акциите на VW претърпяха огромни щети. Новината за преструктурирането на борда на директорите също не доведе до съживяване и в четвъртък акциите на Volkswagen отново се търгуваха на червено.
Ръководителят на работническия съвет Кавало заговори за „добър за Volkswagen ден" след решенията на надзорния съвет. Тя заяви, че иска да се върне спокойствието във Волфсбург и че споровете няма да се водят чрез медиите, както се случваше през последните седмици.
Кавало обаче не спести критики заради лошото снабдяване с чипове при производството на автомобили. „Предстоящите месеци ще бъдат трудни, предстои ни наистина труден период“, каза тя. Дни на затваряне (на производството) и отложени смени ще съпътстват компанията за известно време. Председателят на Надзорния съвет Пьотч призна, че VW не е имал добър публичен имидж напоследък. „Това беше всичко друго, но не и чудесно за компанията“, казва той.
По отношение на инвестиционното планиране имаше пълно единодушие. През следващите пет години най-големият производител на автомобили в Европа предвижда общи инвестиции в размер на 159 млрд. евро. 56% от тях ще бъдат насочени към бъдещи теми като електромобилност, мрежи и софтуер.