Автомобилите, задвижвани със синтетично гориво, генерират подобни по обеми вредни замърсители като колите на изкопаеми горива, показва ново проучване на неправителствената организация за чиста мобилност Transport & Environment.
Докато Европа постепенно преминава към леки автомобили с нулеви емисии, проучването оспорва екологичните характеристики на екологичните горива, рекламирани от индустрията на течните горива като начин за намаляване на вредното въздействие върху околната среда. пише Euractiv.
„Докато горивото се изгаря в двигателите, токсичният въздух ще остане в нашите градове. Законодателите, които оставят вратички за екологичните горива по отношение на целите за емисиите, обричат обществеността на още десетилетия на замърсяване на въздуха, което може да се избегне“, коментира Юлия Полисканова, старши директор за превозни средства и екологична мобилност в T&E.
Изследването сравнява екологично гориво с бензин Е10, стандартна смес в ЕС, която включва 10% етанол и 90% безоловно петролно гориво. Тестовете показват, че синтетичните горива отделят сходни нива на азотни оксиди, почти три пъти повече въглероден оксид и до два пъти по-голямо количество амоняк в сравнение с Е10.
В същото време синтетичните горива отделят значително по-малко фини прахови частици от изкопаемите аналози.
Тестовете са проведени в лабораторни условия с помощта на автомобил Mercedes-Benz A-class. Анализът установява, че високите разходи за синтетично гориво означават, че употребата на автомобил, задвижван по този начин, в продължение на пет години ще струва на водача с 10 хил. евро повече от употребата на изцяло електрически автомобил.
CONCAWE, изследователска организация, създадена от петролната индустрия, подчертава, че синтетичните горива остават съвместими със стандартите за емисии на превозни средства на ЕС (известни като „Евро 6“) въпреки констатациите.
„Ние напълно осъзнаваме, че електрическите превозни средства ще се превърнат в основното решение при леките коли, но трябва да разчитаме на всички възобновяеми енергийни източници, за да позволим по-бърз и по-чист преход, поне докато превозните средства с двигатели с вътрешно горене се движат по пътищата“, изтъква говорител на CONCAWE.
Синтетичните горивата не са търговски зрели, което означава, че в момента се предлагат в оскъдни количества. Тъй като такова гориво не може да бъде закупено в Европа, IFP Energies Nouvelles, компания за горивни смеси, беше натоварена със задачата да разработи синтетично гориво, подобно на това, което се предвижда да доминира на пазара на ЕС до 2030 г. Бяха създадени три смеси с в обем от около 100 литра .
Синтетичните горива се произвеждат чрез преобразуване на възобновяема електрическа енергия в течни въглеводороди чрез водна електролиза. След това тези въглеводороди се синтезират с молекули на въглероден диоксид, уловени от въздуха. Този въглерод се освобождава, когато горивата се изгарят, което теоретично прави горивото въглеродно неутрално.
Създаването на зелени синтетични горива е процес, който изисква много енергия – сериозно предизвикателство, като се има предвид относително ограничения капацитет за производство на енергия от ВЕИ.
Емисии на парникови газове
В допълнение към отделянето на вредни емисии във въздуха, проучването поставя под съмнение дали синтетичните горива са изцяло климатично неутрални.
Ако автомобил, задвижван чрез синтетично гориво, изминава средно от 12 хил. км за една година в ЕС, проучването установява, че това ще доведе до отделянето на 7-9 кг еквивалент на въглероден диоксид.
Макар това да е значително по-малко като обем от емисиите, произведени от автомобилите с изкопаеми горива, авторите на проучването се опасяват, че много автомобили, задвижвани чрез синтетични горива, ще продължат да генерират емисии, въздействащи върху климата.
T&E призовава страните от ЕС да премахнат националните цели и финансовата подкрепа за използването на синтетични горива в автомобилния транспорт. Организацията предлага тези горива да се изплават в други индустрии, като авиацията.