Международните автомобилни компании се мобилизират срещу планираните данъчни стимули за електрически автомобили в САЩ. Причината: твърди се, че са изключени от допълнителните 4500 долара, защото не наемат работници, обединени в синдикати. А това е предвидено в пакета за 2 трлн. долара Build Back Better, който Камарата на представителите прие и който сега трябва да премине през Сената.
Администрацията на президента Джо Байдън и демократите в Конгреса предложиха близо 50 млрд. долара данъчни облекчения, стимули за правителствените агенции за закупуването на електрически превозни средства, заеми за преоборудване на фабрики и помощ за работещите в автомобилните заводи. Това не включва милиардите долари нови субсидии за стимулиране на продажбите на електрически превозни средства, като 30-процентният данъчен кредит за търговски електрически превозни средства.
В официално писмо, получено от германския Handelsblatt, общо дванадесет главни изпълнителни директори на американски филиали на международни автомобилни концерни се обръщат към председателя на мнозинството на демократите в Сената Чък Шумър и председателя на опозицията Мич Макконъл. Подписалите са ръководителят на VW в САЩ Скот Кео, както и американският шеф на Mercedes Димитрис Псилакис, шефът на BMW в САЩ Себастиан Макенсен и американските изпълнителни директори на Toyota, Hyundai, Kia, Volvo и пет други автомобилни производители.
Пакетът не дискриминира изрично чуждестранни производители. Въпреки това единствените автомобилни компании, които наемат обединени в синдикати работници в Съединените щати, са General Motors, Ford и дъщерното дружество на Stellantis Chrysler. Tesla също няма да се възползва от стимулите по новите правила, тъй като в компанията също няма синдикати.
„Ние приветстваме вашата постоянна подкрепа за данъчни стимули, които да насърчават повече потребители да обмислят придобиването на електрически автомобили“, се казва в писмото до лидерите на Сената от двете партии. „Все пак ние сме против предложените промени в данъчните стимули за електрическите автомобили в Build Back Better Act, които дискриминират американските работници, ограничават избора на потребителите и пречат на правителството да изпълни целите на президента Байдън за климата“, пише в официалното писмо.
Дванадесетте подписали се заявяват, че американските потребители биха получили данъчни облекчения само за две електрически коли от наличните днес 50 модела. Всъщност досега GM предлага само Bolt, а Ford - Mustang Mach-E.
Международните автомобилни компании дават работа на 131 000 американци
Чуждестранните компании изчисляват освен това, че досега са инвестирали съвместно 98 млрд. долара в САЩ, осигурявайки 131 000 работни места и косвено още 2,1 милиона допълнителни работни места. Това са аргументи, които би трябвало да говорят нещо на американските политици, смятат компаниите.
Дванадесетте главни изпълнителни директори завършват писмото си със следния призив: „Призоваваме ви да подкрепите политики, които насърчават ВСИЧКИ електрически автомобили, създадени от ВСИЧКИ американски работници, както и да предотвратите политики, които дискриминират половината от работниците в автомобилни заводи в САЩ и забавят напредъка към нашите климатични цели“.