След като осъществи своето първично публично предлагане (IPO) по-рано този месец, производителят на електрически превозни средства Rivian Automotive постигна пазарна оценка, която е с близо 50% по-висока от тази на един от своите първи и най-големи инвеститори – Ford Motor Co.
Но от базираната в Детройт компания вярват, че скоро Ford ще привлече вниманието на инвеститорите и ще добави стойност за акционерите чрез план за електрификация на портфолиото. Въпросната стратегия трябва да превърне концерна във втория по големина производител на електромобили в САЩ за две години.
Поради тази причина Ford вече не смята, че се нуждае от помощта на Rivian, за да постигне тази цел.
Двете компании са се отказали от плановете си за съвместно разработване на електромобил, съобщи изпълнителният директор на Ford Джеймс Фарли пред Automotive News.
Ford отмени планирано сътрудничество с Lincoln в началото на пандемията от коронавирус, но по това време все още възнамеряваше да работи с Rivian върху изграждането на електрически автомобил.
„В момента сме уверени в способността ни да победим в електрическото пространство“, изтъква Фарли. „Когато сравните днешния ден с времето, когато първоначално направихме тази инвестиция, става ясно колко са се променили нещата: относно нашите способности, относно посоката на марката, а сега за нас вече е по-ясно какво трябва да направим. Искаме да инвестираме в Rivian — ние обичаме бъдещето им като компания - но в този момент ще разработим наши собствени превозни средства", добавя Фарли.
Ford е толкова уверен в своите способности, че удвоява планирания производствен капацитет за електромобили до 600 хил. броя в световен мащаб до края на 2023 г., заяви още Фарли. Компанията има за цел да стане най-големият производител на електромобили в САЩ след Tesla в разглеждания период от време и да оспори лидерството на концерна на Илон Мъск, след като планираните кампуси за електромобили в Тенеси и Кентъки влязат в експлоатация през следващите няколко години.
Тласъкът към електрическата мобилност е част от по-широк план на 118-годишния автомобилен производител, който включва модернизиране на начините на продажба на превозни средства, преконфигуриране на веригите на доставка и разширяване на бизнеса в областта на софтуерните услуги, което ще генерира допълнителни приходи.
„Като лидер на Ford аз съм наистина развълнуван, защото не сме имали шанса да трансформираме Ford и да създадем толкова много стойност, откакто компанията започва да разпространява Model T“, изтъква Фарли. „Пътят към излизане от този преход към дигитален продукт с много по-висока оценка вече е много по-ясен", добавя той.
Връзката с Rivian
Фарли признава, че е изпитал "смесени чувства", гледайки как Tesla, Rivian и Lucid задминават Ford по пазарна капитализация, въпреки че според него Rivian е уникална, защото Ford има силен интерес към успеха ѝ.
Ford инвестира 500 милиона долара като част от споразумението между компаниите от 2019 г. По-късно концернът увеличи сумата до 1,2 млрд. долара — и доскоро разполагаше с място в директорския борд на стартъпа.
След IPO-то на Rivian на 10 ноември стойността на дела на Ford в компанията нарасна десеткратно.
Фарли посочва, че отношенията между компаниите не са се влошили, като определи тяхното сътрудничество като „едно от най-добрите, което сме имали с друга компания“.
От своя страна Rivian изтъква, че компаниите „взаимно решиха да се съсредоточат върху собствените си проекти и доставки“, тъй като търсенето на всеки от техните електромобили нараства.
„Връзката ни с Ford е важна част от нашето пътуване“, посочват от Rivian, като допълват, че „Ford остава инвеститор и съюзник в нашия споделен път към електрифицирано бъдеще“.
Според Фарли един от факторите относно прекратяването на плана за съвместно изграждане на електромобил е трудното съчетаване между технологиите на компаниите по отношение на архитектурата и софтуера.
„Имаме малко по-различни бизнес модели“, признава той. „Харесва ни това, което правят, но ще поемем по различни пътища", добавя Фарли.
Необходими са още батерии
Амбициите на Ford за електромобилите зависят от производствения капацитет при батериите - друга област, в която наскоро компанията промени своя курс – от снабдяването с батерии от доставчици към собствено производство.
Автомобилният производител обяви през септември планове за изграждане на три нови завода за батерии, които ще повишат производствения му капацитет в САЩ до приблизително 129 гигаватчаса годишно. Фарли каза, че това все още не е достатъчно и Ford ще се нуждае от допълнителен капацитет.
„Вече имаме нужда от повече, отколкото първоначално планирахме“, изтъква той.
Според Фарли Ford може да пребори скептицизма на Wall Street относно способността на традиционните автомобилни производители да се конкурират в електромобилното пространство с по-новите участници като Tesla или Rivian, като постигне амбициозните си производствени цели през следващите 24 месеца.
„Ние сме различни от тези други компании по това, че имаме три попадения в ръцете си“, заяви Фарли, визирайки SUV модела Mustang Mach-E, микробуса E-Transit и пикапа F-150 Lightning, който се очаква да бъде пуснат скоро в продажба. „Трябва да бъдем номер 2 в САЩ по продажби на електрически коли и трябва да печелим пари от тези продукти. Ако направим тези две неща, Ford ще се окаже в различна ситуация", подчертава Фарли.
Промени във веригите на доставка
Тъй като Ford изгражда нови електрически и свързани превозни средства, Фарли вярва, че компанията ще трябва да преосмисли своите вериги на доставка. Това трябва да бъде направено заради недостига на полупроводници.
Ford обяви необвързващо споразумение с GlobalFoundries за ангажимент за закупуване на произведени в САЩ чипове. Концернът се надява да си осигури по-голямо влияние върху производството на полупроводници, тъй като нуждите му от продукти, използващи софтуер, нарастват значително.
Въпреки че Ford смята, че недостигът на чипове ще продължи до 2023 г., Фарли изтъква, че кризата започва да избледнява.
„Чувствам се, че по отношение на полупроводниците вече сме оставили най-лошата част (от кризата) зад гърбовете си и започваме проактивно да променяме управлението на нашите вериги на доставка“, посочва Фарли.
Той смята, че недостигът на чипове е показал на Ford необходимостта да коригира своите източници на батерии и критични суровини, от които зависи до голяма степен производството на нови превозни средства.