IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

К. Желев: Човек с кола на 25 години няма как да купи електромобил с помощ от 12 хил. лева

Замяната на автомобили с двигатели с вътрешно горене с електромобили е като да скочим от каменната ера в космическите полети, посочи експертът

14:21 | 19.11.21 г. 11
К. Желев: Човек с кола на 25 години няма как да купи електромобил с помощ от 12 хил. лева

Желев препоръча първо да се оцени фактическата ситуация и на базата на тази оценка да се набележи голямата цел, а нейното постигане да се разбие на етапи, които са изпълними. Той сравни прескачането „от каменната ера на космически полет“ замяната на автомобили с двигатели с вътрешно горене към електромобили.

„В крайна сметка миграцията от една технология към друга се плаща от крайния потребител. Оскъпяването на крайния продукт и мерките, които разглеждаме, не отразяват цената на технологиите. С 12 хил. лева трябва да си насърчите потреблението и покупката на нов електромобил, който да е универсален и да върши същата работа като старата кола, а това не са коли по силите на хората, към които тази мярка е адресирана“, е мнението на експерта.

Друг проблем, който Желев вижда в програмата, е липсата на ясна цел, която подобна мярка да постигне, както и описание на методиката, чрез която ще се прави анализ на въздействието.

„В контекста на обсъждането на този документ излизат нашите вътрешнополитически страсти и рискуваме да остане незабелязан под напора на събитията. От друга страна България е страна по Зелената сделка и приема амбициозни емисионни цели до 2050 г. и документите трябва да се съобразяват с тази рамка“, напомни Желев. Според него зад програмата “Околна среда” прозират елементи на административна дисфункция. 

Автомобилният експерт подчерта, че средната цена на един нов електромобил надхвърля с много сумата от 12 хил. лева, а „човек, който кара кола на повече от 25 години едва ли ще има финансовите възможности да осигури оставащата сума“. 

“Имайки предвид, че България е държавата в ЕС с най-ниска покупателна сила, трябва да си дадем ясно сметка, че човекът, който притежава кола на 25 години няма как да има покупателната сила, за да си купи електромобил дори със субсидията от 12 хил. лева”, категоричен е той.

Желев изчисли, че при обща финансова рамка от близо 60 млн. лева ще се субсидира купуването на 9800 електромобила. Тази цифра, казва автомобилният експерт, е доста скромна, имайки предвид, че автопаркът на България е поне 3 милиона и 800 хиляди автомобила. От тази бройка 1 милион и 700 хиляди автомобила са на възраст над 20 години.

“Представете си колко програмни периоди трябва да минат, за да можем да ги заменим всичките с нови електромобили”, посочи експертът.

Според него адресатът, към който е насочена тази програма, няма нужда от автоматично заменяне на един автомобил с друг.

„Необходим е пакет от мерки, за да се постигне синергичен ефект. Друг проблем е, че все още в България няма нужната зарядна структура, за да може един електромобил да се използва пълноценно“, е мнението на Калоян Желев, който съветва преминаването към нисковъглероден транспорт да става на етапи.

Той отбеляза, че подобна мярка вече е взета и това е „първата крачка в правилната посока“.

„За съжаление, тази програма, дори след петата си редакция, все още не е достатъчно добре измислена. Друг фактор, който документът изтърва, е, че в европейските документи, които са насочени към декарбонизация на транспорта се акцентира на термина “технологичен неутралитет”, обясни експертът.

Желев препоръча първо да се оцени фактическата ситуация и на базата на тази оценка да се набележи голямата цел, като нейното постигане да се разбие на етапи, които са изпълними.

Ще продължи ли традиционната липса на интерес към автомобилния сектор, което се прехвърля и в обществените отношения? Как да отговорят стимулите в програма „Околна среда“ на реалните нужди? Защо прибързахме да погребем двигателя с вътрешно горене? Къде е най-голямото проникване на електромобили в ЕС? Само заради автомобилната електрификация ли падат продажбите на големите европейски производители? Ще догони Фолксваген Tesla в пазара на електромобили? Как се отразява на автоиндустрията липсата на достатъчно количество автомобилни компоненти?

Целия разговор можете да чуете във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" можете да видите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:42 | 14.09.22 г.
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

10
rate up comment 3 rate down comment 4
grainis
преди 2 години
До година-две на пазара излиза автомобил с Дизелов или Ванкелов Двигател - или компактна Газова Турбина , свързани - или не , с Хибриден Бордови Електрогенератор , захранвани с Карбон-Неутрално и супер-Евтино (под 0,10лв./кг) ИФО - Инженерно Фъстъчено Олио , ИФО-Аерозол (до 50% Водна Емулсия) или БиоДизел - biodizel.alle.bg , произведени хипер-интензивно, от бързорастящи ( 60 дни ) сортове Фъстъци , отглеждани оранжерийно , в автоматизирани Вертикални Аеропонни Ферми - vertikalna-ferma.alle.bg , с над 2000 пъти по-висок добив от декар в сравнение с традиционния ( 600 тона/дка срещу 300 кг/дка/год. ) . --------- Още по-евтин Биодизел би могъл да се добива чрез транс- естерификация на мазнини, извлечени от BSF-Ларви (Hermetia Illucens) - с темп на растеж 9700 пъти за 14 дни . В момента се експериментира с тази технология, която се очертава възможно най-перспективната и евтина в областта на автомоблните горива и задвижвания . biodizel.alle.bg .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 4 rate down comment 1
george353
преди 2 години
Отчайващо, у наше село дори и тези които могат да си позволят ev няма да си купят. Причината е anxiety range. Не може да имаш инфраструктура на държава от третия свят и да карате ev-ta.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 4 rate down comment 1
fras
преди 2 години
човекът, който притежава кола на 25 години няма как да има покупателната сила, за да си купи електромобил дори със субсидията от 12 хил. лева--------------------------------------------------------Този същия очевидно няма покупателна сила да си купи каквато и да е кола до 10 години примерно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 8 rate down comment 0
SA
преди 2 години
С тия пари да започнат изграждането на инфраструктура - да има зарядни колонки на всяка бензиностанция. Да субсидираш купуването на коли, които няма къде да се зареждат, е слагането на каруцата пред коня.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 7 rate down comment 0
supertrader
преди 2 години
Има електромобили които може да се купят с толкова пари, само че не се произвеждат в Европа или САЩ. Доколко са надеждни и могат да се обслужват лесно не е ясно. Ако някой иска в България да има повече електромобили има само един вариант - производство на място с колкото може повече български части в тях.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 2
Solar Power
преди 2 години
Нещата са много по прости. Въвеждайте по голям данък за по мръсни автомобили. Данъка да е малък но всяка година да расте с 2-5%. Така планово след 20 години тези коли ще излезнат. В България обаче както винаги искаме да правим нещата от днес за утре ! Не се прави така ! Между другото само в България видях данък който влезна със задна дата да действа. Ако не ме лъже паметта беше закона за данък върху лихвата.Нещата се планират драги комсомолци. И когато искаш да си министър е отказваш навреме от канадското :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 0 rate down comment 4
Боян
преди 2 години
Това което се опитва да каже е според мен, че да се дадът 12 000 лева на шепа хора е безидейно. Много по-добре е да се субсидията примерно 2-3 хил лева за да кандидатстват за нея много повече хора, отделно това ще помогне да се купуват евтини електрически коли каквито има за до 20 000 лева, а за скъпите няма да е съществена субсидията и реално ще се стимулират правилната целева група, а именно средната класа.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 7 rate down comment 0
mrynmryn
преди 2 години
Тия субсидии се правят с цел, който иска да си купи нова кола, ако има ел.кола, която е близка до тая сума и ще му върши такава, да го стимулира да си купи втората. Никой с 25 годишна кола няма да си купи дори 2 годишна на дизел, камо ли електрическа. Аз лично съм против директни финансови стимули, поради слабия контрол у нас. А и в ЕС твърде много неща не са изгодни, но заради субсидии на никого не му пука за това.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 4
Dr. Vatnikov
преди 2 години
Абсолютно си прав. Явно този работи "експерт". Ба.йГа.ню дето зяпа отстрани и кисело дава заключения "Това няма да стане". Само, че светът се движи от хора, които въпреки ба.йга.нювците успяват. Ясно е, че човек с 25 годишен таралясник няма да купи нов електромобил, но също така няма да купи и нова кола с ДВГ, така, че от *** коментари няма нужда.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 8 rate down comment 3
FNM
преди 2 години
Само не се разбира този експерт какво предлага. Лесно е да критикарстваш...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още