Пазарната оценка на Tesla от над 1 трилион долара се дължи основно на свръхоптимизма на инвеститорите и очакванията, че компанията ще продължи да се развива с подобни темпове. След сделката за 100 хиляди коли за Hertz може да се очаква и други рент-а-кар компании да се насочат към закупуването на електромобили. Макар важна за Tesla, сделката нямаше голям ефект върху индустрията за електрически автомобили, коментира в ефира на Bloomberg TV Bulgaria, в предаването "Бизнес старт" Мехмед Дикме, финансов анализатор в "Експат Асет Мениджмънт".
Той потвърди, че индустрията на електромобилите се развива и потвърди, че Hertz е първата компания, която преминава изцяло към такива превозни средства.
Дикме напомни, че заради изискванията за опазване на околната среда в близките 20 години в Европа няма да се произвеждат автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Той прогнозира, че следващата индустрия, която върви по стъпките на автомобилостроенето е логистиката с производството на електрически камиони.
"Чистата печалба на Tesla ще бъде малко над 1,5 млрд. долара – като цяло компанията се крепи на очаквания. Не можем да гледаме на нея като на автомобилна компания – тогава Tesla въобще не би могла да участва в индустрията – а по-скоро както на технологична фирма", посочи той.
Според Дикме кол опциите не са оказали голямо влияние върху повишението в оценката на компанията.
"Този приход от 4,2 млрд. долара е над 10% от приходите на компанията за миналата година. Нормално е този ръст да доведе до 10% ръст на акциите. Очакванията за все повече поръчки движат цената повече, отколкото реално дериватите по този инструмент", смята финансовият анализатор.
Дикме обясни, че в момента Tesla се търгува над 500 пъти цена към приходи, над 30 пъти price-to-book, над 150 пъти EV-to-EBIT, и даде за сравнение Ford, която се търгува 19 пъти цена към приходи, 1,8 пъти price-to-book и само девет пъти EV-to-EBIT.
"Tesla трябва да е десет, даже двадесет пъти, по-голяма компания, но това не е така от гледна точка на производството. За последните пет години компанията е увеличила производството десет пъти – 50 хиляди коли през 2015 г., а сега имат 500 хиляди коли", обясни анализаторът.
За сравнение Ford миналата година имаха производство над 4,2 милиона автомобила.
„Това че кредитният рейтинг на компанията не е особено добър, не е голям проблем за Tesla. Дългът остава сравнително стабилен без голямо движение нагоре, а съотношението нетен дълг спрямо парични средства е негативно“, информира Дикме.
По думите му, секторът за коли под наем се развива и това е основната причина, поради която Hertz закупува такова количество електромобили.
Дикме прогнозира, че това ще е посоката в развитието на автомобилната индустрия заради изискванията за опазването на околната среда. „Очаквам подобни действия и от други сектори, като логистиката“, коментира той.
Според него това е добър ход на компанията, особено що се отнася до маркетинга, но предупреди, че индустрията все още е изправена пред рискове от ново възобновяване на коронавируса.
„Негативен ефект може да има и липсата на инфраструктура за зареждане както в САЩ, така и в Европа“, предупреди финансовият анализатор.
Какво е поведението на инвеститорите при промените в електроиндустрията? Добре премерен ли е ходът на Hertz? Ще се строят мрежи с отделни зарядни станции производителите на електромобили?
Целия разговор може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да видите тук.
преди 3 години Импе - няма да има брутален недостиг на ток. Това на основата на 3-4 кратковременни пика годишно ли го твърдиш? Мислех, че като инвеститор имаш повече мозък. Ще има само брутален бум при ВЕИ инвестициите, ядрени и газови енергоблокове. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Прав е Дикме, освен за бъдещето на автомобилството. При очертаващия се брутален недостиг на ток, какви електромобили? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години "Как производителят на електромобили Tesla влезе в Клуб 1 трилион долара?" Как ли? Фантастично. Т.е., в нечии фантазии. Нека -който и да е - опита, В МОМЕНТА, да продаде сериозен дял, напр.20-30% от акциите и, и пак ще си говорим. отговор Сигнализирай за неуместен коментар