Сегментът, който обхваща популярни в Европа модели като Volkswagen Golf и Ford Focus, беше задминат както от малките SUV автомобили, така и от компактните SUV модели през първите осем месеца на годината, сочат данни на JATO Dynamics.
Очаква се компактните автомобили да представляват само 13 процента от общите продажби в Европа през тази година, в сравнение с 14 на сто за миналата година, тъй като недостигът на полупроводници продължава да свива производството на концерните, пише Automotive News Europe.
„Очакваме по-печелившите, по-големи превозни средства да бъдат с приоритет по отношение на производството предвид ситуацията с недостига на чипове“, изтъква Сами Чан, старши анализатор в LMC Automotive.
Делът на компактния сегмент ще се възстанови до 14 процента през 2022 г., тъй като новите модели Opel/Vauxhall Astra и Peugeot 308 ще засилят представянето на този тип автомобили на Стария континент, според LMC. Въпреки това консултантската фирма очаква техният цялостен обем да намалее отново през 2024 г. и 2025 г.
Golf, най-продаваният автомобил в Европа през август, остава на върха в рамките на компактния сегмент, но се забелязват някои промени в останалите места в топ 10.
Най-голям спад отчита Ford Focus, който от второ място през 2019 г. и трето през 2020 г. пада сега на шеста позиция на фона на 49-процентния спад на продажбите.
Ford загуби 60% от европейското си производство през второто тримесечие поради недостига на чипове. Focus все още не може да бъде поръчан от завода на Ford в Заарлуис, според съобщение на сайта на компанията.
В продължение на години този автомобил е втори по продажби за Ford в Европа след малкия Fiesta, като сега той заема четвърто място, изоставайки и от малкия SUV Puma и компактния SUV Kuga.
VW Golf и вторият в компактния сегмент, Skoda Octavia, отчитат спад в продажбите през първите осем месеца на годината, който обаче е по-скромен от този при Ford Focus.
Други производители на автомобили обаче увеличават продажбите, тъй като успяват да преминат по-безболезнено през кризата с чиповете или пренасочват наличните доставки на компоненти към моделите с по-висок марж.
европа
Продажбите на Toyota Corolla нарастват със 17 на сто, с което моделът се изкачва на трета позиция в сегмента на компактните превозни средства спрямо четвърто място през същия период на 2020 г. и седмо за 2019 г.
Над 90% от продажбите на Corolla в Европа през тази година представляват хибридни превозни средства, изтъкват от Toyota, най-големият автомобилен производител в света за 2020 г.
Kia също попада в редиците на печелившите марки, като продажбите на нейните модели Niro и Ceed нарастват съответно с 28% и 29 на сто.
Концерните, предлагащи електрически модели, също могат да се похвалят с ръст на продажбите. Електромобилът на Volkswagen ID.3 се превърна в първия изцяло електрически автомобил, който влиза в топ 10 на най-продаваните превозни средства от компактния сегмент. Новият Citroen C4, който се предлага и с изцяло електрическо задвижване, влезе в класацията на десето място.
Изцяло електрическите модели Делът на изцяло електрическите модели достига 8,5% от продажбите в сегмента през първите осем месеца, в сравнение с 5,7% за първите девет месеца на 2020 г., според данни на JATO.
Дизеловите модели представляват близо 25% от продажбите, докато бензиновите коли остават най-многобройни – 48%. Делът на пълните хибриди е 10%, докато този на плъгин хибридите достига 8,6 на сто.
Разнообразието от напълно електрически модели в сегмента остава сведено до ID.3, Kia e-Niro, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq Electric и Citroen e-C4.
Очаква се да бъдат пуснати в продажба още модели, включително изцяло електрическа версия на следващото поколение Opel/Vauxhall Astra, която ще се появи през 2023 г.
Бензиновата, дизеловата и плъгин хибридната версия на модела, които ще разполагат с новия цифров дисплей на Opel Pure Panel, току-що бяха пуснати на пазара.
Astra отпадна от топ 10 през първите осем месеца, като моделът се класира на девето място през 2020 г.
Друг ключов модел, преминаващ към версия от ново поколение, е Peugeot 308, който споделя с Astra платформата EMP2, изграден от компанията майка Stellantis. Подобно на Astra, 308 ще се предлага с бензинов, дизелов и хибриден силов агрегат преди появата на изцяло електрическия модел e-308, който ще се появи през 2023 г.
Комбитата остават важна част от сегмента, като съставляват 36% от продажбите в него през първите осем месеца. Делът им все пак се свива от 38%, отчетени през 2020 г.