Американският автомобилен концерн Ford Motor Co. ще инвестира 7 млрд. долара в две нови съоръжения за производство на електромобили в САЩ, като това ще бъде най-голямата единична инвестиция в капацитет за компанията със 118-годишна история, съобщава Automotive News.
Очаква се инициативата да създаде около 11 хил. работни места, свързани с изграждането на електрически превозни средства и батерии, в щатите Тенеси и Кентъки.
Планът включва изграждането на мащабен кампус северно от Мемфис, който ще се казва Blue Oval City („Синият овален град“), включващ първата нова фабрика за сглобяване на автомобили за Ford от над 50 години насам. Обектът, който ще е три пъти по-голям от комплекса на компанията в Мичиган, ще създаде приблизително 6000 нови работни места, свързани с изграждането на електрически превозни средства и клетки за батерии.
Очаква се съоръжението да бъде въведено в експлоатация през 2025 г.
Южно от Луисвил Ford ще построи производствен парк чрез съвместното си предприятие с доставчика на батерии SK Innovation BlueOvalSK. Обектът ще се състои от два завода, които ще произвеждат литиево-йонни батерии, като единият ще стартира работа през 2025 г., а другият - през 2026 г.
Ford заяви, че фабриката в Кентъки ще създаде 5000 работни места.
Южнокорейският концерн SK Innovation ще вложи 4,4 млрд. долара при разработването на проектите, като общата инвестиция достига 11,4 млрд. долара, посочват от Ford.
Американският автомобилен производител сключи договор за партньорство със SK Innovation през май, след като изпълнителният директор на компанията Джим Фарли загърби стратегията на своя предшественик да купува батерии от външни доставчици, залагайки на местното производство.
Двата кампуса ще разполагат с годишен производствен капацитет на батерии от 129 гигаватчаса, което е достатъчно за покриване нуждите на 1 милион електромобила. Заводът за батерии в Тенеси ще бъде посветен на следващото поколение на F-серията, докато заводите близнаци в Кентъки ще произвеждат батерии за различните модели на Ford и Lincoln, съобщават от компанията.
„Това е преломен момент, в който Ford ще подкрепи прехода на Америка към електрически превозни средства и ще въведе нова ера на чисто, въглеродно неутрално производство“, заяви председателят на Ford Бил Форд. „С тази инвестиция и с иновационен дух можем да постигнем цели, които някога сме смятали за взаимно изключващи се - да защитим нашата планета, да създадем страхотни електрически превозни средства, които американците ще обичат и които ще допринесат за просперитета на нашата нация“, добавя той.
Новите разходи са част от плана на Ford да инвестира 30 млрд. долара в прехода си към електрическа мобилност до 2025 г. Освен това компанията заяви, че ще вложи 525 млн. долара, включително 90 млн. долара в Тексас, за обучението на техническия състав на дилърите относно обслужването на електрическите превозни средства.
Концернът очаква от 40 до 50% от глобалните му продажби да са на електромобили до 2030 г.
"Това е огромна сделка за нас", споделя пред Automotive News Лиза Дрейк, главен изпълнителен директор на Ford за Северна Америка.
Blue Oval City
Предвиденият за изграждане в Тенеси Blue Oval City на стойност 5,6 млрд. долара ще се простира върху близо 10 кв. км. Ford посочва, че мястото ще бъде вертикално интегрирано по примера на комплекса в Мичиган, известен като Rouge.
Фабриката за сглобяване на автомобили ще бъде първият нов завод за Ford, откакто през 1969 г. компанията открива съоръжението Kentucky Truck. Тя ще може да използва геотермална, слънчева и вятърна енергия.
Остава неясно дали пикапите, които ще се изграждат в този завод, ще бъдат F-150 или Super Duty, но представители на концерна посочиха, че фабриката ще позволи на Ford да достигне до „нови клиенти с разширен набор от електрически пикапи“.
Концернът планира да пусне в продажба електрически F-150 още през 2022 г., въпреки че архитектурата му ще имитира дизайна на сегашния модел, задвижван с бензин. До момента Ford отчита около 150 хил. заявки за пикапа под формата на възстановими депозити.
Кампусът Blue Oval City ще включва пространство и за Redwood Materials, компания за рециклиране на батерии, създадена от съоснователя на Tesla Дж. Б. Стробъл. По-рано този месец Ford обяви партньорството си с Redwood, осигурявайки си капацитет за рециклиране на батериите от електромобилите.