Продажбите на нови леки коли на българския пазар през август се свиват с 0,7% от 1919 броя през същия месец на 2020 г. до 1905 броя, става ясно от данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА). За първите осем месеца на годината регистрациите в България нарастват с 15,7% до 17 594 превозни средства от 15 206 автомобила преди година. В това отношение страната ни се нарежда на осмо място по растеж в рамките на Европейския съюз (ЕС).
Европейският пазар на леки коли отчита значителен спад през юли след четири поредни месеца на растеж, като регистрациите на нови автомобили в блока се понижават с 23,2% до 823 949 броя на годишна база, изчислява АСЕА.
По отношение на четирите най-големи пазара в ЕС продажбите във Франция спадат с 35,3%, докато тези в Испания, Германия и Италия се понижават съответно с 28,9%, 24,9% и 19,2%.
През август регистрациите на нови коли в ЕС се свиват допълнително с 19,1%, спрямо същия месец на 2020 г., до 622 993 превозни средства. Продажбите в Испания отчитат спад от 28,9%, докато тези в Италия, Германия и Франция се понижават съответно с 27,3%, 23% и 15%.
Общо пет страни от блока регистрират повишения за август, като най-голям ръст отчита Румъния – 44,6%, следвана от Ирландия (+24,9%), Латвия (+14,3%), Хърватия (+8,3%) и Естония (+3%).
България, в същото време, отчита най-малък спад (-0,7%) от всички страни, които регистрират понижения. Португалия отбелязва най-значимо свиване на продажбите за август – 35,8%.
През първите осем месеца на 2021 г. обемът на продажбите на нови автомобили в ЕС нараства с 11,2% до 6,8 млн. превозни средства. Въпреки слабото представяне на пазара през летните месеци големите ръстове, отчетени преди това, успяват да запазят растежа.
Най-голям ръст отчита Гърция – 41,9%, следвана от Хърватия (+36,7%) и Естония (+33%).
При основните пазари регистрациите за периода нарастват в Италия с 30,9%, във Франция – с 12,8%, в Испания – с 12,1% и в Германия – с 2,5 на сто.
Автомобилните производители
Германската група Volkswagen отчита спад в продажбите за август от 15,9% до 163 995 броя от 195 021 броя преди година. Въпреки това пазарният ѝ дял нараства до 26,3% от 25,3 на сто преди това. Основните марки в рамките на концерна също отбелязват понижения. Продажбите на едноименния бранд се свиват с 13,9%, докато тези на Skoda, Audi и Seat се понижават съответно с 25,6%, 8,4 на сто и 14,2%.
През първите осем месеца продажбите на Volkswagen растат с 12,7% до 1 804 769 броя от 1 602 053 броя преди година. Пазарният дял на групата нараства до 26,5% от 26,2 на сто.
Значително по-голям спад отчита втория по големина на пазарния дял производител в Европа Stellantis. Продажбите на групата се понижават през август с 29,7% до 111 341 броя от 158 297 броя преди година. Пазарният дял на Stellantis се свива от 20,6% през август 2020 г. до 17,9 на сто. Спадове отчитат и марките Peugeot, Fiat, Citroen, Opel и Jeep.
В периода януари-август 2021 г. продажбите на Stellantis нарастват с 14,4% до 1 515 840 броя от 1 325 456 броя преди година. Пазарният дял на групата расте до 22,3% от 21,6 на сто.
Френският концерн Renault отчита 20,6-процентен спад в продажбите през август до 65 975 броя от 83 040 броя преди година. Пазарният му дял се понижава от 10,8% на 10,6 на сто.
През първите осем месеца на годината продажбите на компанията се свиват с 4,1% до 673 500 броя от 702 389 броя преди година. Пазарният ѝ дял също търпи спад – от 11,5% до 9,9 на сто.
Южнокорейският производител Hyundai регистрира по-умерен спад от 2,1%, като успява да продаде 62 779 превозни средства през август спрямо 64 126 автомобила преди година. Пазарният му дял нараства от 8,3% на 10,1 на сто.
Продажбите на концерна от началото на годината до края на август нарастват с 26,1% до 546 847 броя от 433 827 броя. Пазарният дял на Hyundai се увеличава от 7,1% до 8 на сто.
Продажбите на германската група BMW се понижават със 17,3% до 44 139 автомобила от 53 402 автомобила преди година. Пазарният ѝ дял нараства от 6,9% до 7,1 на сто.
Глобалният лидер Toyota отчита 1,7-процентен спад на продажбите за изминалия месец до 45 151 автомобила от 45 924 превозни средства за същия месец на 2020 г. Пазарният дял на японската компания нараства от 6% на 7,2 на сто.
Спадът при Daimler е най-голям сред основните производители в Европа. Компанията, която притежава марката луксозни автомобили Mercedes-Benz, отчита спад в продажбите в размер на 40,1% до 31 149 броя от 51 983 броя преди година. Пазарният ѝ дял се свива от 6,8 на сто до 5%.