Китайският автомобилен производител Geely Automobile Holdings Ltd. отчете печалба за първото полугодие, която се разминава с прогнозите на анализаторите, тъй като скокът в доставките на автомобили не успява да компенсира щетите от глобалния недостиг на чипове, съобщава Bloomberg.
Базираният в Ханджоу концерн отчита нетна печалба в размер на 2,4 млрд. юана (367 млн. долара) за първите шест месеца на годината срещу очакваните от анализаторите 3,2 млрд. юана. През първото полугодие на 2020 г. компанията отчита нетна печалба в размер на 2,3 млрд. юана.
Приходите нарастват с 22% до 45 млрд. юана, което също изостава от оценките на анализаторите за приходи от 48,9 млрд. юана.
„Повишаването на цените на суровините трябва да се облекчи през останалата част от годината, но недостигът на чипове може да се задържи“, посочват от Geely, добавяйки, че „пускането на повече нови и конкурентни превозни средства трябва да позволи на групата да се представи по-добре през втората година половината".
Въпреки почти 20-процентното увеличение на доставките на автомобили през първите шест месеца на 2021 г. Geely вероятно няма да успее да изпълни целта си за цялата година от 1,53 млн. превозни средства. Както всеки автомобилен производител, така и китайският концерн е засегнат от задълбочаващия се недостиг на полупроводници, който принуди компаниите временно да прекратят работата на производствените си линии и накара регулаторите в Китай да започнат проверка за евентуални манипулации при цените.
Geely запази целогодишната си прогноза за продажбите за ръст от 16% спрямо 2020 г., но заяви, че „неотдавнашното влошаване на недостига на чипове и новите огнища на Covid-19 в световен мащаб могат да представляват значителна заплаха за нашите резултати за продажбите през следващите няколко месеца, като по този начин подкопава шанса ни да постигнем целта".
Листнатата в Хонконг Geely, собственост на Zhejiang Geely Holding Group Co., е най-големият частен автомобилен производител в Китай, контролиран от милиардера Ли Шуфу, който притежава голям дял и в германската Daimler AG.
Въздействието на дефицита на чипове може да се усети най-силно при маржовете на Geely. Автомобилният концерн заяви, че брутните маржове са „относително стабилни“ за периода в сравнение със 17-те процента през първата половина на миналата година, тъй като въздействието на по-високите разходи за суровини се компенсира до голяма степен от подобрения продуктов микс“.
Geely също се ангажира с процеса на електрификация на своето портфолио и разполага с набор от марки, включително Geometry, Polestar, Lynk & Co.и наскоро Zeekr.
„Трансформацията от конвенционални превозни средства към превозни средства, използващи нов тип енергия и планираното облекчаване на ограниченията на чуждестранните инвестиции в автомобилната индустрия в Китай трябва да представляват допълнителни предизвикателства за китайските производители на пътнически превозни средства“, изтъкват от Geely. „Отговорът на групата е създаването на Zeekr за пълно консолидиране на ресурсите, за да се стремим към по-добро представяне на силно конкурентния пазар на електрически превозни средства“, добавят от компанията.
Гамата на Zeekr има за цел да си съдейства с технически гиганти като Xiaomi Corp. по отношение на интелигентните автомобили. Доставките на нейния първи модел Zeekr 001 трябва да започнат следващия месец.