Централна и Източна Европа (ЦИЕ) си остава доста консервативен регион. Процесът на електрификация е по-бавен от този в други региони. В Швеция, например, делът на електромобилите вече достига 50% от пазара на нови автомобили. Но рано или късно, може би в рамките на 5 до 10 години, електрическите коли ще успеят да се наложат окончателно. Тук обаче, в ЦИЕ, най-продаваните модели няма да бъдат изцяло електрическите превозни средства, а плъгин хибридите, каза в интервю за Investor.bg Виктор Самоси, директор директни пазари във Ford Europe.
Според него електромобилите ще се наложат за градските зони.
„Разбира се, това ще се случи, ако въпросните автомобили станат ценово по-достъпни за потребителите, тъй като съчетаването на технологията на двигателя с вътрешно горене с електрическите решения е скъпо начинание“, посочва Самоси.
Той определя налагането на хибридите като преходен период, тъй като в дългосрочен план трябва да се постигне пълна електрификация на сектора.
Напредват разработките около пробега на електромобилите, отчита специалистът. В момента средният пробег с едно зареждане достига около 500 км, което напълно покрива ежедневната активност на голяма част от потребителите в региона, изтъква Самоси.
Едно от предизвикателствата по отношение на инфраструктурата е осигуряването на достатъчно на брой зарядни станции. Трябва да се обърне внимание на работещите, които, за да бъдат стимулирани да преминат към електромобили, трябва да получат гаранции, например от работодателя, че ще разполагат с удобно зарядно устройство. Това ще повиши разходите за работодателя, особено ако става въпрос за осигуряването на бързозарядни станции, посочва Самоси.
В същото време електроснабдителните мрежи в страните от ЦИЕ не са пригодени за ръста в потреблението на електричество при цялостна електрификация на автомобилния сектор. Тук също говорим за повишени разходи за местните компании за комунални услуги, които ще трябва да подсигурят мрежата за растящото потребление на електроенергия.
Според Самоси разходите за самите автомобилни концерни също ще нарастват, тъй като компании като Ford вече разработват специфични платформи, архитектури, върху които ще се изграждат електрическите автомобили. Научноизследователската и развойна дейност изисква сериозно финансиране. От друга страна хибридните технологии се нуждаят от отделни платформи, което води до допълнителни разходи.
По отношение на коронавируса Самоси заяви, че пандемията е засегнала силно бизнеса на Ford през 2020 г. „Сега усещаме постпандемичните последици, свързани най-вече с нарушените доставки на резервни части, например недостига на полупроводници. Нашият бизнес, свързан с доставките, се промени заради тези проблеми. Мисля, че ще е необходима минимум още една година, за да постигнем пълно възстановяване на икономиката и автомобилната индустрия“, изтъква Самоси.
По неговите думи в момента темпът на производство в заводите на Ford не успява да покрие търсенето на потребителите заради нарушените доставки.
„Тази година е толкова трудна, колкото и миналата“, подчертава той. „Някои продукти се състоят от 30-35 хил. части, и ако изпуснеш 20-30 от тях, особено ако става въпрос за електроника и полупроводници, не можеш да завършиш изграждането на автомобилите. Поради тази причина нашите фабрики се опитват да балансират производството, което страда от недостига на чипове, за да отговори на потребителското търсене. И докато някои потребители изискват определени спецификации при автомобилите, ние не можем да отговорим на техните изисквания в момента. Молим ги да проявят търпение, като произвеждаме търсенето от тях превозно средство по-късно, когато вече разполагаме с нужните компоненти“, добавя Самоси.
Налице са забавяния в производството именно поради нарушените доставки. Това засяга както производството на леки коли, така и на търговски превозни средства, посочва той.
„Очаквам ситуацията с недостига на чипове да се нормализира през първото полугодие на следващата година“, категоричен е Самоси.
В момента освен с проблемите с коронавируса, автомобилната индустрия трябва да се справи и с процеса на електрификация, друга основна тема за бизнеса през последните години. Европейският съюз (ЕС) наложи по-строги регулации относно въглеродните емисии, като електрификацията цели именно да ограничи негативното въздействие на тези емисии върху атмосферата, коментира Самоси.
Ръководителят на Ford Motor Co. Джим Фарли обяви преди време, че компанията ще се стреми да постигне въглероден неутралитет до 2030 г.
Това, според Самоси е един изключително мащабен ангажимент, "като през това време концернът ще заложи на разгръщането на повече електрически автомобили на пазара, фокусирайки се основно върху плъгин хибридите, пълните хибриди и изцяло електрическите превозни средства“, изтъква мениджърът, добавяйки: „Очаквам значителен ръст в броя на новите електрически модели на Ford през следващите години“.
Ускоряващата се електрификация в Европа превръща региона във водещ пазар за автомобилните концерни по света, което потенциално ще доведе до по-големи инвестиции. В същото време американският пазар се насочва в друга посока, тъй като страната тепърва се завръща към предишните, по-агресивни планове за електрификация, докато местните потребители се фокусират върху пълните хибриди, за разлика от европейците, които предпочитат плъгин технологията, коментира Самоси.
По отношение на целите на ЕС за въглеродните емисии Самоси смята, че регулациите представляват сериозно предизвикателство за Ford и автомобилната индустрия.
„Новите мерки осигуряват специални бонуси, кредити, за производството и продажбата на електромобили, като в същото време позволяват налагането на глоби, ако даден автомобил не покрива изискванията за отделяното количество парникови газове. Дори ако даден производител надвиши допустимите норми само с един грам еквивалент на въглероден диоксид, той ще се сблъска с глоба от 95 млн. долара. От бизнес гледна точка Ford просто не може да си позволи да не отговори на тези условия“, смята Самоси.
Според него това принуждава автомобилните концерни да погледнат по-друг начин към своя автомобилен продуктов микс, състоящ се от коли с двигатели с вътрешно горене и такива с алтернативно задвижване. В същото време резултатите от префокусирането са доста задоволителни, тъй като продажбите на електромобили в рамките на Ford надминават очакванията на компанията. „И, ако преди бизнесът изцяло зависеше от потребителското търсене“, сега нещата се случват в зависимост от наднационалните политики. Нужно е да насочиш потребителя към правилния продукт, за да стимулираш продажбите на електрифицирани превозни средства, каза още Самоси пред Investor.bg.
„Това е бъдещето и трябва да следваме тези процеси“, смята той.