Индия обмисля намаляване на митата за вноса на електрически автомобили до 40% дни, след като Tesla Inc. призова за тяхното редуциране, което поляризира автомобилната индустрия в страната, споделят двама държавни служители пред Ройтерс.
За електромобили на цена под 40 хил. долара, като тук се включват стойността на самия автомобил, застраховката и превоза, правителството на Индия обмисля да намали митото до 40% от 60% в момента.
За електромобили на цена от или повече от 40 хил. долара вносните такси ще бъдат съкратени от 100% на 60 на сто.
"Все още не сме осъществили намаляването на митата, но се провеждат дискусии", споделя един от служителите.
Индия е петият по големина автомобилен пазар в света с годишни продажби от около 3 милиона превозни средства, но по-голяма част от превозните средства са на цени под 20 хил. долара. Електрическите автомобили все още са малка част от тези продажби, докато премиум моделите също са слабо наложени, според оценки на индустрията.
Tesla твърди, че понижаването на митата за електромобилите до 40% ще направи този тип превозни средства по-достъпни и ще стимулира продажбите. Това предизвика рядък обществен дебат сред автомобилните концерни дали подобен ход противоречи на целта на Индия да увеличи вътрешното търсене.
Въпреки това правителството подкрепя съкращаването, ако компании като Tesla успеят да осигурят известни ползи за местната икономика, като например производство на местно ниво.
"Намаляването на митата не е проблем, тъй като в страната не се внасят много електромобили. Но имаме нужда от известна икономическа полза от това. Трябва също да балансираме по отношение на притесненията на местните играчи", изтъква държавният служител.
Изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск написа в Twitter миналия месец, че е „доста вероятно“ изграждането на гигафабрика в Индия, ако компанията постигне успех с вноса.
Тъй като намалението на митата се разглежда само за електромобилите и не включва други категории вносни автомобили, това не би трябвало да притеснява местните производители, които произвеждат главно бензинови автомобили, споделя вторият служител.
Индийските министерства на финансите и търговията, както и държавният мозъчен тръст Niti Aayog, председателстван от премиера Нарендра Моди, обсъждат предложението и всички заинтересовани страни ще бъдат запитани, добавят източниците.
Автомобилните концерни, включително Mercedes-Benz и Audi, от години лобират за по-ниски мита за луксозните автомобили, но се сблъскват със силна съпротива предимно от местните компании. В резултат на това пазарът на луксозни автомобили в Индия остана малък със средни продажби от около 35 хил. превозни средства годишно.
Автомобилите на Tesla ще попаднат в категорията на електрическите превозни средства от висок клас, които основно се внасят в Индия и представляват много по-малък дял от общите продажби. Mercedes, Jaguar Land Rover и Audi също продават вносни луксозни електромобили в страната.
Искането на Tesla е подкрепено от Mercedes и Hyundai Motor, който държи около 18% от автомобилния пазар в Индия.
На предложението се противопоставят местните конкуренти в лицето на Tata Motors и подкрепената от японския конгломерат Softbank Group Ola.