Японският автомобилен концерн Toyota Motor Corp. отбеляза рекордна тримесечна оперативна печалба, след като продажбите му, засегнати от пандемията, се възстановиха. Все пак най-големият автомобилен производител в света по пазарен дял се въздържа от повишаване на годишната си цел, като се позова на нарастващите случаи на новозаразени с COVID-19 и глобалния недостиг на чипове, съобщава Ройтерс.
Toyota се придържа към майската си прогноза за годишна оперативна печалба от 2,5 трлн. йени (22,93 млрд. долара) за текущата финансова година, изоставайки от средната прогноза на анализаторите за печалба от 2,88 трлн. йени, според Refinitiv.
„През първото тримесечие отчитаме добри резултатите от нашите дейности въпреки тежката бизнес среда“, посочват от Toyota. „Ще продължим тези дейности и в бъдеще, но ситуацията все още е непредсказуема поради увеличаването на случаите на COVID-19 в развиващите се страни, недостига на полупроводници и нарастващите цени на суровините“, добавят от концерна.
Оперативната печалба на производителя нараства до 997,49 млрд. йени (9,15 млрд. долара) за тримесечието, приключило на 30 юни, като резултатът е по-добър от средната пазарна оценка за печалба от 752 млрд. йени.
Печалбата за последното тримесечие също беше стимулирана от благоприятните движения на валутните курсове.
Автомобилният производител запази прогнозата си за 8,7 милиона продажби на превозни средства за текущата финансова година спрямо 7,65 милиона броя миналата година. Обемите на продажбите през първото тримесечие се възстановиха до нива, близки до тези от 2019 г., като делът на електрическите превозни средства непрекъснато нараства.
Недостиг на чипове
Toyota складира полупроводници, което се използват във всичко - от поддръжката на двигателя до системите за безопасност, на фона на глобалния недостиг на чипове, който удари производството на конкуренти като Hyundai и Ford.
Японската компания се е възползвала от своя план, разработен непосредствено след аварията във АЕЦ „Фукушима“ през 2011 г., според който доставчиците на Toyota трябва да складират компоненти, които да покрият неговите нужди от два до шест месеца, в зависимост от времето, което отнема от поръчката до доставката.
BMW и Stellantis бяха поредните автомобилни производители, които във вторник предупредиха, че недостигът на чипове ще се проточи през цялата 2021 г. и може да се прехвърли през следващата година. И двата концерна представиха отчети, които надминаха очакванията на анализаторите.
Във вторник най-големият автомобилен производител в САЩ General Motors Co. заяви, че ще затвори няколко завода в Северна Америка поради недостига на чипове, включително три фабрики, в които сглобяват своите най-печеливши модели пикапи.
Глобалният недостиг на полупроводници ще струва на автомобилните производители 110 млрд. долара загубени приходи през тази година, съобщи през май консултантската фирма AlixPartners.
Въпреки своята стратегия Toyota също не остана невредим.
Концернът се сблъска с производствени трудности в Тайланд, където преустанови производството на превозни средства миналия месец в три от фабриките си поради проблеми с веригите на доставка.
В САЩ компанията успя да поддържа обема на продажбите през първото тримесечие.
Книжата на Toyota затвориха сесията на борсата в Токио със спад в стойността от 0,85 на сто.