Германско-австралийският стартъп Vulcan Energy Resources Ltd. обяви, че е сключил сделка за доставка на литий с френския автомобилен концерн Renault SA, съобщава Ройтерс.
Vulcan ще доставя от 6000 до 17 000 тона литий годишно на Renault от находища в Германия, стартирайки от 2026 г. Петгодишната сделка може да бъде удължена при съгласие от страна и на двете компании.
От Renault посочват, че компанията се стреми да увеличи дела на изцяло електрическите автомобили от общите си продажби на 90% до 2030 г. Концернът добавя, че процесът на производство на литий от страна на Vulcan не отделя въглеродни емисии и това е основната причина за осигуряването на услугите на стартъпа.
Vulcan планира да инвестира 1,7 млрд. евро в изграждането на геотермални електроцентрали и съоръжения за добив на литий, с идеята да започне производството на метала през 2024 г.
Геотермалните проекти обикновено включват извличане на свръхгореща, богата на литий течност от подземни находища и използване на топлината за производство на електричество, след което литият се извлича от сместа.
След това течността се инжектира отново в земята, което прави процесът по-устойчив в сравнение с откритите рудници и езера, при които се използва изпаряването като начин за извличане на литий.
Пазарът на литий, мед и някои катодни материали може да се сблъска с ограничения, докато секторът на батериите се опитва да отговори на растящото търсене, посочва Ян Хънсин, председател на SVolt Energy, която работи съвместно с един от най-големите автомобилни производители в света Stellantis NV.. Текущите високи цени на суровините може да не се успокоят до втората половина на следващата година и „ценовият натиск ще трябва да бъде споделен по веригата на доставка“, добавя той.
Търсенето на литиево-йонни батерии в транспорта и в съхранението на енергия ще нарасне до 5,9 тераватчаса годишно през 2030 г., което ще натовари допълнително веригите на доставка, предупреждва BloombergNEF в годишния си доклад New Energy Outlook.