Недостигът на полупроводници ще изтрие до 5 млн. автомобила от глобалното производство през 2021 г., показва ново проучване, засягащo автомобилната индустрия, цитирано от Automobilwoche.
За цялата година се очаква да бъдат произведени 74,8 млн. превозни средства в глобален план, което би представлявало спад от 9,3% спрямо помрачената от коронавируса 2020-та година, сочи анализ на проф. Фердинанд Дуенхьофер от Центъра за автомобилни изследвания в Дуисбург.
Без дефицита производството би достигнало 80 млн. превозни средства, изчислява Дуенхьофер.
Според анализа ситуацията може да се влоши допълнително през втората половина на годината. „Сроковете за доставка ще бъдат по-дълги и пак ще има дупки в производството през 2022 г.“, посочва Дуенхьофер.
Забавяне на пазарния растеж през втората половина на годината
През първите пет месеца на 2021 г. световният автомобилен пазар се е разширил с 34 на сто в сравнение със същия период на миналата година, според проучването. През втората половина на годината обаче растежът вероятно ще се забави значително. В понеделник Асоциацията на автомобилната индустрия (VDA) намали прогнозата си за вътрешно производство за тази година от 4 милиона автомобила на едва 3,6 милиона превозни средства.
Центърът за автомобилни изследвания предполага, че недостигът на полупроводници, основният материал за направата на микрочипове, ще продължи да оказва влияние в началото на 2023 г. След това се очаква да се появят проблеми във веригите на доставка на друг важен компонент за съвременната автомобилна индустрия – клетките за батерии за електрически превозни средства, тъй като сегашните темпове на производство на литиево-йонни батерии няма да може да отговори на ръста при търсенето, предупреждава Дуенхьофер.