Голямата разлика в продажбите на електромобили между отделните страни-членки на Европейския съюз (ЕС) са тясно обвързани с жизнения стандарт на населението, сочи ново проучване на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA).
Електромобилите и плъгин хибридните превозни средства съставляват 10,5% от общите продажби на нови превозни средства в блока през 2020 г. Въпреки това техният дял в 10 страни все още остава под 3%.
Анализът на АСЕА показва, че нагласите на потребителите към електрическите автомобили са пряко свързани с брутния вътрешен продукт на глава от населението, което показва, че достъпността на превозните средства от този сегмент остава основен проблем.
„Подобно на случая с разширяването на зарядната инфраструктура, съществува ясно разделение в достъпността на електромобилите между Централна, Източна и Западна Европа, което разделение е ясно изразено и по отношение на Север и Юг“, посочва генералният директор на АСЕА Ерик-Марк Хютема.
Страните, където пазарният дял на електромобилите е под 3%, БВП на глава от населението остава под 17 000 евро. Такъв е случаят например със страните от Централната и Източна Европа. Нещо повече, петте страни с най-слабо налагане на електромобилите разполагат и с най-оскъден брой зарядни станции – под 1% от общия брой в ЕС.
От друга страна пазарният дял на електромобилите надхвърля 15% в по-богатите страни в Северна Европа, където БВП на глава от населението надвишава 46 000 евро.
Почти три четвърти от всички продажби на електромобили в ЕС са съсредоточени в четири страни, където е отчетен и най-висок БВП на глава от населението – Швеция, Нидерландия, Финландия и Дания. Останалата една четвърт е разделена между останалите 23 страни членки на блока.
Според последните данни на Европейската агенция по околната среда големите инвестиции в автомобилната индустрия в екологични превозни средства вече започват да се изплащат на страните. С растящи продажби през 2019 г. и 2020 г. средните нива на емисиите на въглероден диоксид намаляват с рекордните 12% през миналата година.
„За да продължи този напредък по пътя към въглероден неутралитет, Европейската комисия (ЕК) трябва по най-бързия начин да гарантира, че са налице всички правилни условия - и че нито една държава (или гражданин) не е изоставена. Превозните средства с нулеви емисии трябва да бъдат достъпни и удобни за всички", изтъква Хютема.
Ето защо европейските производители на автомобили призовават за подходящи стимули в подкрепа на продажбите на такива превозни средства в дългосрочен план и обвързващи инфраструктурни цели за всяка държава членка на ЕС.
АСЕА публикува тези данни седмица преди прегледа на Директивата за алтернативни горива на ЕС и представянето на новите цели за въглеродните емисии.
преди 3 години от началото на месеца , при ГТП има едни специални изсквания въведени в софтуера на ДАИ за съдържанието на газовете . колата не може да мине преглед ако не отговаря на заложените от производителя според стандарта . имаш 15 дена да го оправиш , ако не си се спира от движение ... :))) ... отделно от догодина това вече ще става автоматично , отделно ще има още увеличение на данъците за старите евростандарти , отделно влизат и нови евростандарти ... та пушлявещите ще поизчезнат окончателно за около 2 години , щото парите за реставриране на печките да влезнат в нормите ще са зверски ... аз лично се освободих от почти всички дизели , само една ми остана , предполагам догодина ще го шитна и него ... който има дизел да му мисли ... аз лично приключих с тях ... !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Глаголът "налагам" в заглавието е много на място. Много е забавно с тая европейска планова икономика. Едно време бяха петилетки, сега бая по-напред в бъдещето гледат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Когато си безбожно богат, неминуемо в някакъв момент парите са ти повече от мозъка.Та нека сме бедни и без електрички. Не ни трябват. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години При нас на мода са сдуханите дизеляци, които при всяко натискане на газта бълват облаци канцерогенен дим по улиците.Ще трябва да се мисли за разширяване на онкологиите... отговор Сигнализирай за неуместен коментар