Германският автомобилен колос Volkswagen AG ще обособи своята марка луксозни автомобили Bugatti в съвместно предприятие с хърватския производител на електрически суперавтомобили Rimac Automobili, като поредна спасителна мярка за бутиковия френски производител, известен със своите автомобили с 16-цилиндрови двигатели, съобщава Bloomberg.
Rimac ще държи 55-процентен дял в съвместното предприятие, докато звеното на Volkswagen за спортни автомобили Porsche ще притежава останалите 45%. По-рано тази година Porsche увеличи размера на своя дял в Rimac до 24%.
Главният изпълнителен директор на VW Херберт Дийс увеличава усилията си да съсредоточи средства върху марките Audi и Porsche, тъй като най-големият производител на автомобили в Европа пое мащабен ангажимент за преход към електрически превозни средства, предизвиквайки лидера в сегмента Tesla Inc.
VW започна да разглежда възможността за обособяване на нишови марки и непрофилни бизнеси преди пет години, но досега резултатите в това отношение остават сравнително скромни. Преминаването на Bugatti към съвместното предприятие с Rimac следва продажбата на производителя на скоростни кутии Renk AG и първичното публично предлагане (IPO) на миноритарния дял в звеното на VW за камиони Traton SE през 2019 г.
Bugatti успява да генерира положителни резултати през последните години, каза изпълнителният директор на Porsche Оливер Блум по време на уебкаст пред журналисти. Съвместното предприятие с Rimac е създадено с идеята да осигури „много добра рентабилност“, добавя той.
Предприятието Bugatti-Rimac се очаква да бъде създадено през четвъртото тримесечие на годината, след като бъдат осигурени разрешителните от антитръстовите органи. Предприятието първоначално ще произвежда моделите Bugatti Chiron и Rimac Nevera.
Като най-малката марка на VW group с годишни продажби от около 80 автомобила, Bugatti отдавна се разглежда като отличен пример за инженерна екстравагантност. През 1998 г. тя беше възродена при бившия председател на борда на директорите Фердинанд Пиех, след като до голяма степен изчезна от пазара през 50-те години на миналия век. Поради високите разходи за разработка и малките обеми, 16-цилиндровият Veyron - първият модел на Bugatti под контрола на VW - беше смятан за един от най-големите длъжници в автомобилната индустрия.
Rimac, партньорът в съвместното предприятие, е основан през 2009 г. от 33-годишния Мате Римак. Той е единственият служител в компанията до 2011 г. Същата година дебютира и първият автомобил на стартъпа – Concept One, на автомобилното изложение във Франкфурт. Няколко години по-късно Римак разработва и първата кола по поръчка за друг автомобилен производител. През 2019 г. стартъпът успява да генерира 1,4 млн. евро печалба при приходи от 23 млн. евро. Резултатите за 2020 г. тепърва ще бъдат оповестени, като компанията очаква през тази година бизнесът ѝ да се разрасне, а с него и приходите.