Някои неща не могат да бъдат закупени с всички пари на света. Любовта например, както и здравето донякъде. Но поради актуалната пазарна ситуация очевидно и микрочипове за бордови компютри. Във всеки случай германският автомобилен производител Daimler решава да използва отново регламента за краткосрочни смени за много служители, макар че приключи миналата година с печалба в размер на огромните 4 млрд. евро. Просто в момента липсват компоненти за комплектоване на много превозни средства.
Служителите в заводите на Mercedes в Ращат и Бремен са засегнати, както потвърди компанията. Daimler обаче не предостави никакви конкретни данни. Първоначално за тази схема на по-кратко работно време беше подадена молба до края на седмицата, но тя не се разпростира върху всички заводи. В Бремен обаче голяма част от служителите са засегнати, в Ращат става въпрос за подзони, пишат Stuttgarter Zeitung и Stuttgarter Nachrichten.
Продължаващ от месеци дефицит
Повече от 12 хил. души работят в завода в Бремен, а около 6500 в Ращат. Според Daimler тази седмица смените също ще бъдат свити и в завода в Кечкемет, Унгария, където работят около 4700 души. През последните няколко месеца служителите в тези три и други заводи на Daimler вече работеха неколкократно на намалени смени.
През следващата седмица заводът на Volkswagen във Волфсбург също ще трябва да премине към работа на кратки смени. „Такива ще има при производството на Tiguan, Touran и Tarraco, както и в производството на Golf при късните и нощните смени", каза говорител на VW. Ранната смяна в производството на Golf ще продължава да работи нормално.
Кризата с чиповете силно засегна и други германски производители на автомобили: в средата на май стана известно, че дъщерното дружество на VW Audi трябва да ограничи производството в Инголщат и Некарсулм и да изпрати повече от десет хиляди служители в режим на кратки смени. Първоначално мярката трябваше да се прилага само до края на май, но сега е удължена до юни.
Поради липсата на полупроводникови чипове и други производители на автомобили като Ford, VW и дори Tesla трябваше да намалят производството. Производителят на чипове Intel предупреди, че дефицитът може да продължи няколко години.