Бившият главен изпълнителен директор Мартин Винтеркорн и трима други бивши топ мениджъри, заедно със своите застрахователни компании, ще плащат рекордно обезщетение на Volkswagen заради известния скандал Дизелгейт. Според окончателното споразумение са договорени общо почти 288 млн. евро, предава DPA.
Голяма част от общата сума се дължи на специализирана застраховка за мениджърите. Бившият изпълнителен директор лично ще заплати 11,2 милиона евро. Бившият шеф на Audi и член на борда на VW Рупърт Щадлер трябва да преведе сам 4,1 милиона евро. При него и Винтеркорн става въпрос за нарушаване на закона за надлежна проверка на акционерните дружества.
Бившият член на борда на Porsche Волфганг Хац също допринася с 1,5 милиона евро, а сумата за бившия мениджър на Audi Щефан Книрш е един милион евро. Има и допълнителни осигурителни обезщетения, които са много над личните суми. Според VW те възлизат на общо 270 милиона евро. В допълнение към адвокатите на бившите мениджъри в преговорите са участвали и над 30 застрахователи. Както личните плащания, така и осигуреното покритие ще доведат до "най-високата сума, която такъв консорциум някога е плащал в Германия", поясняват преговарящите.
Основното решение да привлече Винтеркорн и някои от неговите колеги към Дизелгейт и да поемат финансова отговорност е взето в края на март. Сега обаче излизат и подробностите. VW също така е поискала компенсация от бившия ръководител на разработките Улрих Хакенберг. Той обаче не е бил "готов да постигне споразумение", поради което срещу него сега трябва да бъдат подготвени "правни стъпки".
Договорените плащания, които са обсъдени извън граждански или наказателноправни процеси, биха могли да сложат временен край на продължаващите с години обработки на индивидуални отговорности в рамките на скандала.
Общото събрание, предвидено за 22 юли, все още не е одобрило договорките. Допълнителни въпроси обаче трябва да бъдат изяснени пред самите съдилища в текущи или предстоящи производства. След манипулацията с азотен оксид при дизелови двигатели в САЩ през есента на 2015 г. започнаха производства по целия свят. Досега аферата струва на VW над 30 млрд. евро.
Относително рано Volkswagen призна пред Министерството на правосъдието на САЩ, че по същество е виновна за измамата на клиенти и власти. Надзорният съвет обаче също така възложи на адвокатската кантора Gleiss Lutz да разследва вътрешнофирмените процеси в периода преди аферата. Този преглед продължи повече от пет години. Винтеркорн уверяваше, че преди обвиненията да станат известни, той винаги се е държал коректно.