IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Панайот Николов: Очаквам плавна тенденция на обновяване на автопарка

Екологичност, безопасност, автономност, електромобилност, споделеност – това са петте фактора, които ще движат технологиите в бъдеще

12:25 | 10.06.21 г.
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Лилия Йотова</em></p>

Снимка: Лилия Йотова

Тази година Bosch Car Service празнува юбилей – 100 години от откриването на първата работилница на „Бош“ в Хамбург, с което се полагат основите на най-голямата верига от независими автосервизи в света.

„Бош Кар Сервиз“ работи с над 15 000 партньори в 150 държави, като предоставя достъп до авангардни технологии за диагностика, поддръжка и ремонт. В същото време сервизите на компанията предлагат на водачите богата гама от услуги на най-високо технологично ниво за почти всички марки и модели автомобили.

В научноизследователската и развойна дейност на „Бош“ работят над 72 000 сътрудници, като през 2019 г. дружеството инвестира 6,1 млрд. евро в тази област. С 4 202 заявки за патент през 2019 Бош е един от най-важните двигатели на иновациите в областта на мобилността.

Темите, свързани с юбилея на Bosch Car Service, коронавируса, пазарните тенденции и електрификацията обсъждаме с Панайот Николов, директор Продажби „Автомобилно оборудване“. Николов разполага с 20-годишен стаж в автомобилния бранш, 10 от които работи в "Роберт Бош ЕООД". В сферата му на отговорности влиза автомобилния бизнес на Bosch на териториите на България и Северна Македония.

Освен инженерно образование Николов завършва и магистратура по Международни икономически отношения в УНСС. Неговите интереси са новите автомобилни технологии и шофирането.

Николов Николов

Панайот Николов. Снимка: Лилия Йотова

„Бош Кар Сервиз“ е един от големите играчи в своя сегмент, като тази година отбелязва 100-годишен юбилей. Какво постигна през тези години компанията и как се представя на българския пазар?

Да – гордеем се с факта, че в световен мащаб сме най-голямата мрежа от независими сервизи, която притежава и най-богата история. Също така и в България сме сервизната концепция с най-голям брой партньори. Постигнахме изключително много като ниво на нашите партньорски сервизи, географско покритие, популярност и сила на бранда, като това се доказва и от над 25-годишната ни успешна история в страната. Развиваме се, вървим напред и гледаме с увереност към бъдещето.

Пандемията от коронавирус удари автомобилния свят през първата половина на 2020 г. Много производители преустановиха работа заради националните блокади. Как успя „Бош Кар Сервиз“ да премине през коронакризата в последната една година?

Нашите сервизи преминаха успешно изпитанията благодарение на своя професионализъм, изградените солидни позиции през годините и силната подкрепа, която получават от „Бош“. Наблюденията ми са, че като цяло имаме възстановяване на бизнеса и очаквам да видим ръст спрямо периодите от преди пандемичните ограничения.

Автомобилната индустрия претърпява мащабни промени през последните години на фона на ангажиментите на страните да постигнат въглероден неутралитет до средата на века. Как по-строгите регулации относно замърсяването влияят на бизнеса ви?

Глобалните усилия за борба с изменението на климата стимулират електрификацията и екологичния водород, a електромобилността се утвърждава като основен бизнес на „Бош“ в задвижващите технологии. Компанията разработва както стационарни, така и мобилни решения за горивни клетки, които преобразуват водорода в електричество. От 2021 г. до 2024 г. „Бош“ планира да инвестира 1 млрд. евро в технологии с горивни клетки. Компанията напредва и с планираните цели в борбата за опазване на климата. През пролетта на 2020 г. „Бош“ достигна важен крайъгълен камък с климатично неутралния статус на своите над 400 локации по света, потвърден и от независими тестове. „Бош“ е първата световна индустриална компания, чиито локации вече не оставят въглероден отпечатък, включително и в България.

До 2030 г. „Бош“ планира да намали емисиите на въглероден диоксид с 15% в сравнение с нивата им от 2018 г. по цялата верига на стойността, от доставчиците до клиентите, или 67 милиона тона по-малко емисии от въглероден диоксид. Влиянието на тези тенденции се увеличава постоянно и в България, въпреки че процесите настъпват със закъснение поради високата средна възраст на автопарка. Като цяло се забелязва ясен тренд на повишен интерес от страна на сервизите към новите технологии, свързани с емисиите и електромобилността, което е видимо и от увеличеното търсене на сервизни обучения в областта.

Пренасочването на автомобилните производители към по-екологични автомобили изисква и пренастройка във веригите на доставка и производствените операции на техните доставчици. Какво се променя във вашата работа, докато автомобилният сектор започва да възприема технологии като електромобилите?

Пренастройката в нашия бизнес е постоянен процес – пазарът, новите технологии, промяната на законодателството и търсенето от страна на клиентите са динамични величини и ние се напасваме към тях. В много от случаите „Бош“ е водещата компания, която задава трендовете и бъдещето на индустрията.

По-конкретно начините, по които подкрепяме нашата сервизна мрежа в рамките на тези промени са няколко – развиваме нови технически обучения, променяме изискванията от гледна точка на оборудване и технологии, постоянно споделяме нови технически бюлетини, свързани със съвременната мобилност, постоянно развиваме и подобряваме сервизния си диагностичен софтуер ESI[tronic] 2.0.

През последните месеци индустрията е помрачена и от глобалния недостиг на полупроводници, който се заформи още в края на миналата година. Много автомобилни производители обявиха, че ограничават или спират временно производството си заради нарушените доставки. Как влияе този проблем върху бизнеса ви? Очаквате ли скоро кризата с чиповете да бъде решена?

Това е една сериозна тема пред индустрията. От една страна се забелязва недостиг на компоненти, който се отразява на наличностите, а от друга - се увеличават и цените на материалите. Трудно е да се каже кога проблемът ще бъде решен, но бих искал да споделя една добра новина от последните дни. Bosch открива в Дрезден един от най-модерните заводи за полупроводници в света, който е изцяло свързан, управляван от изкуствен интелект и самооптимизиращ се. Инвестицията е в размер на 1 млрд. евро и засилва значимостта на цялата европейска полупроводникова индустрия. 

Настоящата ситуация потвърждава важността на правилната експлоатация и поддръжка на автомобила – те водят до по-редки смени на ключови електронни компоненти, което е особено важно в моменти на недостиг и повишени цени.

Индустрията за автомобилно оборудване е обхваната от същата динамика като производителите на автомобили – умни превозни средства, електрически коли, водородни клетки и надпревара при батериите. Какво предстои за сегмента на  „Бош Кар Сервиз“?

По правило всички нови технологии в автомобилостроенето влизат рано или късно и в афтърмаркет сервизните мрежи. Всички тези нови трендове са в процес на имплементиране при нас, като склонността на сервизите да инвестират зависи и от реалното състояние на нашия автопарк. Процесът е комплексен и съдържа два основни компонента – от една страна нашите изисквания към „Бош Кар Сервиз“, а от друга реално съществуващия пазар на съответната услуга и технология в България. Стараем се да намерим най-добрия баланс между тях – от една страна да сме пионери в новите технологии, а от друга страна нашите партньори да реализират максимално успешно в условията на реално търсене нови услуги, свързани с иновативните автомобилни технологии.

Българският пазар остава сравнително малък дори на регионално ниво. Възприемането на нови технологии също изостава спрямо други пазари в Европа. Как виждате развитието на родния пазар в обозримо бъдеще?

На настоящия етап пазарът е все още доминиран от превозни средства втора ръка със средна възраст над 15 години. Аз лично очаквам една плавна тенденция на обновяване на автопарка и постепенно намаляване на средната възраст, но процесът ще е бавен и свързан с общото състояние на икономиката и доходите на домакинствата. Друг важен елемент е държавната политика в областта и бъдещото развитие по отношение на законодателството по регистрация на автомобили и регламентиране на сервизната дейност.

По отношение на горивото смятам, че има относителен паритет между дизеловите и бензинови двигатели, като значителна част от последните са с допълнително монтирани газови уредби. Всичко това изисква повишено внимание към поддръжката на автомобила, за да намалим риска от произшествия и аварии. Колкото по-добре поддържаме един автомобил, толкова повече се удължава и експлоатационния му живот, така че съветвам всички водачи да използват добре подготвени сервизи в комбинация с качествени консумативи и резервни части. Горещо препоръчвам да се обръщат към партньорите от нашата мрежа „Бош Кар Сервиз“ – така ще могат да са спокойни, че всичко по автомобила им ще бъде наред.

Какви технологии ще владеят автомобилната индустрия през следващите години?

Мога да опиша трендовете с 5 думи – екологичност, безопасност, автономност, електромобилност, споделеност. Това, според мен, ще са и движещите фактори в следващите десетилетия, които ще влияят върху технологиите. Тук е мястото да отбележа, че „Бош“ инвестира изключително сериозно по тези направления и е една от водещите компании в областта. Добър пример за това е нашия нов изпитателен стенд DAS 3000 за калибриране на ADAS системи за подпомагане на водача, който е наличен за реални тестове и демонстрации при партньорите ни от Професионална гимназия по транспорт и енергетика „Хенри Форд“, където той е достъпен и за преподаватели и ученици. Той служи за калибриране на всички видове камери и сензори, свързани с автономните функции на автомобилите – например, спиране в аварийна ситуация, следене на лентата за движение и др.

Внедряването на нови технологии принуждава компаниите от автомобилната индустрия да подобряват квалификацията на своите работници, за да не изостават в съответната тенденция. Каква е политиката на „Бош Кар Сервиз“ относно набирането и обучението на служители и таланти?

Напълно съм съгласен с вас относно нуждата от постоянно подобряване на квалификацията. Наш приоритет е да подпомогнем максимално набирането и подготовката на кадрите в нашите „Бош Кар“ сервизни партньори, а и като цяло. Тази помощ се изразява в няколко ключови елемента. Ще започна с отличното ни съвместно сътрудничество с образователни институции като специализирани училища и университети. Голяма част от тях разполагат и използват в учебния си процес сервизно оборудване на „Бош“. Също така предлагаме и периодични сесии за допълнителна квалификация на преподавателския състав.

Друг ключов елемент са нашите технически обучения, които са залегнали в изискванията към персонала на сервизите. Всеки новопостъпил механик може да се възползва от тях, за да развие уменията си. Отделно също предлагаме и обучения за сервизен процес, което касае основно администрирането и управлението на процесите в сервиза. И ще завърша със силния бранд „Бош Кар Сервиз“, който привлича специалистите в областта с възможността да развият уменията си и да работят за един световен аутомотив лидер.

Всички дивизии на Бош в България отчитат стабилни резултати през 2020 г.

Бош приключи финансовата 2020 г. в България с общ обем на консолидираните продажби в размер на почти 297 млн. лв. (152 млн. евро), като успя да запази нивото им от предходната година непроменено.

По-специално в бизнес сектор Автомобилни технологии дивизия Автомобилно оборудване постигна солидни резултати през 2020 г. Продължи и постоянният ръст на сервизната мрежата на Бош в България, като приключи изминалата година с 53 Бош Кар сервиза и общо над 240 сервизни партньора. През 2021 г. Бош празнува 100 години от създаване на концепцията Bosch Car Service. Основните приоритети на дивизия Автомобилно оборудване за настоящата година са увеличението на пазарния дял и разрастването на мрежата от Бош сервизи в България.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:08 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още