През 2015 година Илон Мъск обясняваше, че автономните коли ще бъдат в състояние да ни откарат където и да е след 2-3 години. През 2016 година изпълнителният директор на Lyft Джон Цимер го поправи, че това ще стане през 2025 година, през 2018 година изпълнителният директор на Waymo Джон Крафчик призна, че роботизираните автомобили ще бъдат факт по-късно от очакваното, пише в анализ The Wall Street Journal.
През 2021 година експертите вече не са толкова сигурни дали автономните автомобили ще бъдат масови въобще, въпреки че някои хора ще имат подобни модели. Анализаторите на изкуствения интелект, автономни технологии и инженерни системи коментират, че създаването на изцяло роботизиран автомобил ще отнеме много години, а дори и десетилетия.
И всичко това на фона на инвестициите в размер на 80 млрд.долара, които са обещани в тази сфера. Нещо повече - автономните коли изискват и тотална промяна в градовете, което ще изисква още не малко усилия.
Преди време Мъск написа в Twitter, че автономните автомобили трябва да шофират сами, изцяло без контрол, но инженерите в тази област не знаят как да постигнат това. Дори и системите в момента са още в бета-версия, тоест в процес на изпитания.
Десетилетията усилия да се разработят самообучаващи се роботи доведе до създаването на най-примитивните форми на интелект, коментира Мери Къминг, преповадател по компютърни науки в Университета "Дюк", която е съветник в Министерството на отбраната на САЩ.
На този етап автономните автомобили имат базови умения да следват пътните маркировки на магистралата. Следва обучение какво се прави на знак "Стоп" или на кръстовище. След това се появява и още един сериозен проблем - картите на пътната мрежа никога не могат да бъдат толкова добри, че да насочват самоуправляващ се автомобил, особено в участъци с ремонти.
Изследователи от Масачузетския университет се връщат доста назад, за да се опитат да научат машините. Те анализират как бебетата изучават света и опитват да го превеждат на машинен език и да го вградят в системите за изкуствен интелект.
Но надеждите не са големи. След милиардите, налети в индустрията, вероятно ще бъде постигната някаква форма на автономност, но няма да бъде каквото очакват всички, категорична е Къмингс.
Все пак не е изключено да бъдат пуснати малки, автономни шатъли, които да се движат с ниска скорост в добре обхванати от картите райони на градовете - например между отделните терминали на летищата, допълва още тя.
Развитието на автономните автомобили не е само работа на изкуствения интелект - нужни са още и промяна на инфраструктурата и вграждането на сензори и транспондери по пътищата, които на насочват автомобилите.
Като цяло все още не се вижда края на шофирането, пише още WSJ.