Американският производител на електромобили Tesla Inc., чийто главен изпълнителен директор Илон Мъск, заяви, че компанията му може да създаде автономен автомобил, без да използва лазерно-сензорна технология, е сключила договор с Luminar Technologies за тестване и разработка именно на такива сензори, съобщава Automotive News Europe, цитирайки източници, запознати с темата.
Снимка на Tesla Model Y с монтирани на покрива сензори лайдар, публикувана в Twitter, предизвика спекулации, че концернът и Luminar работят съвместно, което помогна на акциите на втория да поскъпнат с повече от 10 на сто.
Luminar е продала сензорите за Model Y като част от споразумение между двете компании, изтъкват източниците, пожелали да запазят анонимност.
Въпросният автомобил е забелязан в Палм Бийч, Флорида, около 8 часа сутринта в четвъртък (20 май), от Грейсън Брулт, работещ в сферата на автономните превозни средства. Снимките, които той публикува в Twitter, подкрепиха спекулациите, че Мъск може да се откаже от своето твърдение, че е възможно да създаде електромобил, снабден само с камери, без наличието на лазерни сензори, които вече биват възприемани от конкурентите на Tesla.
Всяко предположение, че Мъск ще се отметне от думите си и ще използва лайдар, е нереалистично, коментира Сам Абуелсамид, анализатор в Guidehouse Insights.
"По-вероятният сценарий е, че те използват сензорите на Luminar, за да валидират своята FSD система, базирана на камери", добавя Абуелсамид. „Ако те направят подобна промяна, това на практика ще засегне целия им автопарк. Те няма да модернизират един милион превозни средства", посочва още анализаторът.
Ключова технология
Лайдар представлява технология за дистанционно измерване на разстоянията посредством лазер и се използва от водещите производители на автомобили, които се състезават да превърнат своите проекти за автономни автомобили в търговска реалност. Лайдар помага на превозното средство да възприема околната среда, да прогнозира поведението на пешеходците и другите превозни средства и спомага за безопасното движение по пътищата.
Мъск отхвърля тази технология, изтъквайки, че „всеки, който разчита на лайдар, е обречен“.
Luminar, която миналата година излезе на борсата чрез сливане с компания със специално предназначение (SPАC), е сключила споразумение за доставка на сензори с шведския концерн Volvo и с SAIC, най-големият автомобилен производител в Китай.
Наскоро Мъск призна, че разчита на лайдар по отношение на своята компания SpaceX, като технологията ще бъде използвана в капсулата Dragon. В същото време той намекна, че Tesla се дистанцира от употребата на радара, една от трите основни технологии при автономните превозни средства наред с лайдара и камерите.
Анализаторът Адам Джонас от Morgan Stanley определи това решение като „смел и рискован ход“. Джеф Озбърн от Cowen & Co. стигна дори по-далеч, изтъквайки: „Продължаваме да поставяме под въпрос подхода на Tesla към автоматизацията на превозните средства“, пише той в бележка до клиентите. „Според нас това едва ли ще има успех“, допълва той.