Футуристичните самолети като въздушните таксита и въздушните линейки ще започнат да прехвърчат над европейските градове в рамките на от три до пет години, споделя ръководителят на Европейската агенция за авиационна безопасност (ЕААБ) Патрик Ки, доближавайки научнофантастичната перспектива на летящите автомобили с крачка по-близо до реалността.
Но докато ново проучване на ЕААБ показа, че много европейци са склонни да приветстват подобна технология за градска въздушна мобилност, тези иновативни превозни средства също така създават големи главоболия на регулаторите.
„Градската въздушна мобилност - определена като мрежа за въздушен транспорт за пътници и товари във и около градската среда - може да бъде внедрена в Европа в рамките на от три до пет години, предлагайки потенциал за по-екологични и по-бързи решения за мобилност“, изтъква ЕААБ в изследването, публикувано в сряда.
Според агенцията е време Европейският съюз (ЕС) и националните и местни власти да подготвят рамка, която „ще даде възможност на този нов вид транспорт и на Европа да се утвърди като един от първите двигатели в тази област на глобално ниво“.
Градската въздушна мобилност се отнася до летателни обекти, подобни на безпилотни летателни апарати, способни да транспортират пътници и товари в гъстонаселените градове благодарение на способността им да кацат и излитат вертикално. И макар развитието на технологията да се намира в ранен етап, пазарът на градска въздушна мобилност се очаква да достигне оценка от около 4,2 млрд. евро до 2030 г., създавайки около 90 хил. работни места.
Поддръжниците на идеята прогнозират, че превозните средства ще донесат редица предимства, като възможността за бързо пренасяне на пострадали до съответната болница или медицински специалисти до мястото на инцидента. Градската въздушна мобилност се рекламира допълнително като начин за облекчаване на задръстванията и подобряване на свързаността с отдалечените райони.
На теория въздушните превозните средства са и по-екологични от традиционните такива – зависимите от изкопаемите горива хеликоптери, тъй като повечето модели се захранват с батерии.
Но критиците повдигат въпроси относно безопасността на превозните средства, както и техния принос за шумовото замърсяване и въздействието върху дивата природа.
Вече няколко стартъпа за градска въздушна мобилност са кандидатствали за сертифициране, нов процес, който се очаква да отнеме около четири или пет години за всяко превозно средство според авиационния регулатор на ЕС.
ЕААБ поставя основите за регулиране на градската въздушна мобилност от няколко години, публикувайки предложените стандарти за самолети за вертикално излитане и кацане през юли 2019 г. и за безпилотни самолети за доставка през декември 2020 г.
В ход е и подготовката за установяване на правилата за сертифициране на пилотите за градска въздушна мобилност – които се намират във въздухоплавателното средство или го управляват дистанционно - тъй като подобна категория понастоящем не съществува.
Онлайн проучване, проведено от ЕААБ между ноември 2020 г. и април 2021 г., има за цел да разбере по-добре общественото възприятие за градската въздушна мобилност.
Изследването се провежда в Барселона, Будапеща, Хамбург, Милано, района на Йоресунд (трансграничната зона на Дания и Швеция) и Париж, тъй като те представляват географски напречен разрез на ЕС. Анкетата обхваща по минимум 600 души от всяко населено място.
Резултатите не откриват значително отклонение в мнението между градовете, като респондентите споделят почти еднакви впечатления от градската въздушна мобилност, независимо от възрастта или местоположението.
Проучването показа, че 83% от анкетираните имат положително отношение към градската въздушна мобилност, като 64% са готови да изпробват безпилотни летателни апарати, а малко под половината желаят да пътуват с въздушно такси.
Патрик Ки посочва, че резултатите от проучването ще помогнат на агенцията да изработи регулации в съответствие с обществените желания.
„За ЕААБ като регулатор тази информация е от решаващо значение. Това ще ни позволи да установим правилата и разпоредбите за тази област по начин, който е съобразен с очакванията и възприятията на гражданите “, изтъква Ки.
преди 3 години Представете си само ако станат масови и целия сегашен трафик се премести във въздуха. Може ли да си представите например 10 000 аеротаксита едновременно над София. Дори и осъществимо по света, в София няма да стане с нашия манталитет. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години няма да летят навсякъде ... ще имат точки на излитане и кацане . точно определени . коридори за полет . също точно определени . единственият недостък е шумът . бучат здраво ... :))) ... няма как да са баш като такситата от къде искаш до където искаш ... ще видим . аз също съм малко скептичен , че ще навлезнат бързо , доста консервативна работа е въздушният транспорт . виж повече вярвам , че ще има електрически самолети на близки разстояния , за 100-200км . разходите за един полет са няколко евра за 5-6 местна машина . полет от 20-25 мин ... това ще има доста по-голямо бъдеще .... например софия-пловдив да е 50лв за 20мин за 5 пасажера ... не е зле ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години сетих се още...прах... тия неща ще излитат и кацат от всякъде... и всеки път ще вдигат прах. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години за атракции и за туристи може... но това не го броя за революция в транспорта... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години всичко и точно шума е един от основните проблеми.. дронове и изтребители не летят из града :) ... ако имаше шанс да стане, щеше да е станало с хеликоптерите... то си е същото...1. генериране на шум в гъсто населено място... и то баш пред прозореца, а бе долу на улицата2. един да падне... пада на 100% върху човек, а със сигурност ще падне.по чисто рационални причини няма да стане, не по технически отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години що ?! какво те притеснява ?! по начина по който военните пилоти управляват дроновете , по този начин ще управляват и тези . по начина по който летят на автопилот и сегашните пътнически самолети , по този начин ще летят и тези . само с тези перки ще са доста шумни . та не знам с нормите за шум в градска среда какво ще направят . но в началото няма да са много разпространени ... първите заявки са за турситически полети . и то голям интерес има заявен ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Абе много скоро колите ще станат излишни, с тоя скок и в батериите. Е, в БГ сме 20 години назад, но в Европата и сега колите сами си се карат... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години абсурд... отговор Сигнализирай за неуместен коментар