Тъй като недостигът на полупроводници, помрачаващ световната автомобилна индустрия, се задълбочава, неговият удар върху приходите от продажби на концерните се удвоява до почти 110 млрд. долара в сравнение с по-ранната оценка от 61 млрд. долара, съобщава Bloomberg, цитирайки изследване на AlixPartners.
Според оценката автомобилните производители по света ще изтрият 3,9 млн. превозни средства заради недостига на чипове до края на тази година, което е повече от предходната прогноза за 2,2 млн. автомобила изгубено производство. Това се равнява на около 4,6% от прогнозираното годишно глобално производство в размер на 84,6 млн. превозни средства.
През последните седмици автомобилните производители предупредиха по време на представянето на своите финансови отчети, че недостигът на чипове ще се влоши. Американските концерни Ford Motor Co. и General Motors Co. прогнозират, че ситуацията ще се влоши през второто тримесечие, тъй като компаниите са принудени да преустановят производството поради липсата на основни компоненти.
Много е вероятно индустрията да не види признаци на възстановяване до края на годината, според AlixPartners. Според компанията недостигът ще продължи да влияе негативно на производството и през третото тримесечие.
Времето при производството придобива все по-голямо значение, тъй като съкращенията заради чиповете водят до покачване на цените на новите и употребявани автомобили, допринасяйки за по-високата инфлация в САЩ.
LMC Automotive прогнозира, че световното производство ще бъде намалено с почти 3 милиона превозни средства само през първата половина на тази година.
Главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли заяви в четвъртък, че компанията препроектира автомобилите си, за да използва най-достъпните за момента чипове. Също така планира да увеличи своя запас от полупроводници и да подпише договори директно с производителите на чипове, вместо да преминава през доставчици.
„Очакваме подобрение през втората половина на годината“, споделя Фарли по време на годишната среща с акционерите на Ford. „Придобиваме по-голяма увереност относно доставката на чипове“, добавя той.
Кризата, породена от съкращаването на производството от миналата година заради разпространението на коронавируса и първите национални блокади, се задълбочи след пожара в съоръжението на японския концерн Renesas и поради рязкото застудяване в Тексас.
„В едно средностатистическо превозно средство днес има до 1400 чипа, като броят на тези компоненти ще продължи да нараства“, предупреждават от AlixPartners.
През януари компанията изчисли, че загубата в приходите за автомобилната индустрия ще достигне 61 млрд. долара.