Японският автомобилен концерн Nissan Motor очаква нетна загуба в размер на 60 млрд. йени (551 млн. долара) за настоящата фискална година, приключваща през март 2022 г. Това предупреди компанията, според която помрачената перспектива е свързана с продължаващия глобален недостиг на чипове.
Това би означавало трета поредна година на загуба за един от най-големите автомобилни производители в Япония, макар прогнозната стойност да е значително по-ниска от загубите, отчетени през предходните две фискални години, в които Nissan загърби стратегията за агресивна експанзия, поддържана от бившия председател Карлос Гон.
Очаква се Nissan да произведе с 500 хил. автомобила по-малко заради дефицита на компоненти. Концернът прогнозира годишни приходи от продажби в размер на 9,1 трлн. йени. През предходната фискална година компанията отчете загуба от 448 млрд. йени, както и 671 млрд. йени загуба за 2019 г.
"Поради значителното въздействие на кризата с полупроводниците и покачващите се цени на суровините, очакваме, че оперативната ни печалба ще около нулата", заяви главният изпълнителен директор на Nissan Макото Учида по време на онлайн конференция.
Компанията очаква да продаде 4,4 милиона превозни средства през тази фискална година, което е с 8,6% повече спрямо предходната година, помрачена от разпространението на COVID-19. Според Учида близо 50% от 500-те хиляди превозни средства, които ще бъдат изтрити от производството заради недостига на чипове, ще могат да бъдат възстановени през втората половина на годината.
През април Nissan заяви, че коригира продукцията си в САЩ, Мексико и в Япония поради дефицита на компоненти, причинен от неочаквано бързото възстановяване на глобалното търсене на автомобили през есента на 2020 г. Проблемът се задълбочи заради прекъсването в производството на чипове в Тексас заради силното застудяване и пожара, възникнал във фабриката на японския концерн Renesas Electronics през март.
Nissan
Въпреки че Nissan очаква нетна загуба, преструктурирането на компанията, което започна преди година като Nissan Next - с цел да измести фокуса си от политиките за разширяване на глобалния пазар, преследвани от Гон, към автомобили с по-голям марж, вече се отплаща. Концернът вярва, че цялостното възстановяване ще увеличи оперативната му печалба с 550 млрд. йени през тази фискална година.
Стимулите на Nissan при продажбите, които позволяват на дилърите да ползват отстъпки, интензивно предлагани в миналото в преследване на по-голям пазарен дял, се свиват с 4,6% за превозно средство в САЩ спрямо година по-рано и с 3,1% в Япония.
Базираната във Великобритания компания за проучване на автомобилните пазари Autodata заяви, че стимулите на Nissan в САЩ за първи път падат под средното ниво за страната през март за последните три години.
„Ако запазим качеството на дисциплината при продажбите, както и силната ангажираност от страна на дилърите, стимулите ще се понижат естествено“, посочва Ашвани Гупта, главен оперативен директор на Nissan.
Nissan
Компанията заяви, че е успяла да намали фиксираните разходи с 350 млрд. йени през последната фискална година в сравнение с 2018 г. Nissan планира да намали годишния си производствен капацитет с 20% до 5,4 милиона автомобила до март 2024 година.
Учида, който обеща преди година да пусне 12 нови модела през следващите 18 месеца, изтъкна, че до момента 11 модела са били представени или пуснати на пазара. „В допълнение към постигането на финансова дисциплина, ние със сигурност създаваме стойност с новите си модели“, посочи Учида, добавяйки: „Това ще ни помогне на постигнем марж на оперативната печалба от 5% за фискалната 2023 г.“.
Рационализирането на операциите би помогнало на компанията да осъществи своя преход към електрическа мобилност. "Ще запазим достатъчно голям бюджет за капиталови инвестиции, изследвания и разработки за електрификация", заяви Учида, добавяйки, че Nissan е лидер в този сегмент със своя модел Leaf, пуснат през 2010 г. Компанията разкри през януари, че планира да продава само електрически превозни средства на своите ключови пазари до началото на следващото десетилетие, тъй като се стреми да постигне въглероден неутралитет до 2050 г.
Докато някои от конкурентите на Nissan, като Honda Motor, обещават да премахнат бензиновите автомобили, включително хибридите, Учида подхожда по-предпазливо.
„Клиентите решават дали бензиновите превозни средства ще изчезнат или не“, посочва той. „Това, което ще направим, е да балансираме между екологичните цели и нуждите на клиентите“, изтъква Учида.