Продажбите на нови дизелови превозни средства в България се свиват със 17,4% през първото тримесечие на годината, докато регистрациите на нови бензинови автомобили нарастват с 3,8% в същия период, сочат данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА).
През първото тримесечие на 2021 г. хибридните електрически превозни средства представляват 18,4% от общите продажби на нови леки автомобили в Европейския съюз (ЕС), успявайки почти да удвоят своя пазарен дял за една година.
Търсенето на автомобили с електрическо зареждане също се увеличава през тези три месеца: електрическите превозни средства с батерии стоят зад 5,7% от регистрациите на всички нови автомобили в блока, докато плъгин хибридите представляват 8,2%.
Продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене продължават да намаляват в ЕС, въпреки че бензинът и дизелът все още представляват 65,4% от автомобилния пазар.
ЕС
Бензинови и дизелови автомобили
От януари до март 2021 г. продажбите на дизелови автомобили в ЕС спадат с 20,1% в сравнение с година преди това, достигайки 593 559 превозни средства. Сега пазарният дял на дизела от общите продажби в блока се свива до 23,2%, което е спад от 29,9% спрямо първото тримесечие на 2020 г.
В България делът на дизеловите коли се свива със 17,4% до 1931 автомобила от 2339 превозни средства преди година.
Повечето пазари в ЕС отбелязаха двуцифрен спад в този сегмент, включително три от четирите основни: Германия (-29,4%), Испания ( -28,3%) и Франция (-11,1%). Най-голямо понижение отбелязва Нидерландия – 60,3%, следвана от Румъния (-54,9%) и Дания (-46%).
Сред страните, в които продажбите на дизелови превозни средства се покачват, води Швеция със 17,9-процентно увеличение на регистрациите през първото тримесечие, следвана от Естония – 11%, и Словения – 0,2% ръст.
Извън ЕС Норвегия, където действа засилена интеграция на екологичните превозни средства, продажбите на дизелови автомобили спадат с 40 на сто до 2094 превозни средства от 3492 автомобила.
Търсенето на нови бензинови превозни средства в ЕС продължава да намалява, като продажбите за първото тримесечие се свиват с 16,9% от 1 297 137 автомобила преди година до 1 078 409 превозни средства. В резултат на това делът на бензина на автомобилния пазар в ЕС се свива от 52,3% през първото тримесечие на 2020 г. до 42,2% през същия период през 2021 г.
В България продажбите нарастват с 3,8 на сто до 2971 автомобила спрямо 2863 превозни средства преди година.
С изключение на Франция, която отчита ръст от 8,3%, регистрациите на бензинови автомобили спадат във всички основни пазари на ЕС: Германия (-30,0%), Испания (-25,7%) и Италия (-4,8%).
Превозни средства с алтернативно задвижване
През първото тримесечие на годината регистрациите на изцяло електрически превозни средства в ЕС се увеличават с 59,1% до 146 185 автомобила, като търсенето все още се подкрепя от държавните стимули за автомобили с нулеви емисии.
Този растеж е воден от големите ръстове на ключовите пазари в региона, най-вече в Германия, където продажбите растат със 149,0%, и Италия (145,6%). За разлика от тях, търсенето на електромобили спада в Испания с 12,6%.
електромобили
Регистрациите на нови електромобили в България се понижават с 24,5% до 111 броя от 147 автомобила преди година. Страната ни отчита петия най-голям спад в това отношение в блока след Нидерландия (-47,5%), Португалия (-41%), Чехия (-33,8%) и Литва (-25,3%).
Кипър отчита най-голям ръст от всички страни в ЕС в този сегмент – 550%, следван от Гърция (490,1%) и Люксембург (207,4%).
Регистрациите на нови плъгин хибридни превозни средства в ЕС нарастват със 175,0% до 208 389 броя. Един от двигателите на този ръст е Италия, където през първото тримесечие са регистрирани 16 103 плъгин хибридни автомобила, което представлява ръст от 445,7% на годишна база.
Другите три основни пазара на ЕС също отбелязват двуцифрени или дори трицифрени ръстове: Германия (195,4%), Франция (231,4%) и Испания (116,1%).
В България продажбите на нови плъгин хибриди нарастват с 25,4% до 79 автомобила спрямо 63 превозни средства преди година. Страната ни отчита най-бавения ръст от всички държави в ЕС. В същото време Литва и Румъния нито една продажба на плъгин хибриден автомобил през тримесечието, а в Кипър регистрациите се свиват с 25,9%.
От всички страни в ЕС Словения отбелязва най-значим ръст при продажбите в сегмента – 1000% до 22 автомобила спрямо 2 през първото тримесечие на 2020 г.
Продажбите на нови хибридни превозни средства нарастват със 101,6% в ЕС до 469 784 автомобила спрямо 232 985 превозни средства преди година. Тази категория остава най-голямата от сегмента на автомобилите с алтернативно задвижване.
В България продажбите нарастват с 1,8% до 510 автомобила от 501 преди година. И тук страната ни отчита най-бавен ръст при регистрациите от всички страни в блока
Регистрациите на хибриди се увеличават почти навсякъде в региона, включително в Италия (246,8%), Франция (135,0%), Германия (60,5%) и Испания (39,4%).
Понижение отчитат Дания (-7,3%) и Белгия (-3,7%).
Търсенето на превозни средства с природен газ в ЕС спада с 10,1% до 14 300 броя през първото тримесечие, въпреки че регистрациите се увеличават с 24,5% в Италия (най-големият пазар на ЕС за тези превозни средства).