Автомобилният концерн Volkswagen AG трябва напълно да компенсира клиентите, които са изтеглили заем, за да закупят произведени от него дизелови автомобили, които са били част от т.нар. „Дизелгейт“, постановява германски съд.
Федералният съд в Карлсруе е отхвърлил във вторник жалбата на най-големия автомобилен производител в Европа, посочвайки, че групата трябва да плати по 3300 евро на всеки клиент, който се е сдобил с дизелов автомобил през 2013 г. чрез кредит, като в същото време концернът се задължава да покрие и разходите по лихвите, съобщава Ройтерс.
„Купувачът трябва да бъде компенсиран все едно покупката не се е случила“, изтъква съдия Щефан Зайтерс.
Делото е само поредното срещу Volkswagen, която се опитва да загърби скандала с манипулираните емисии при някои свои дизелови модели като се ангажира пред обществеността да електрифицира напълно своето портфолио през следващите години, инвестирайки милиарди евро в тази инициатива.
До момента вторият по големина автомобилен производител в света след Toyota се сблъсква с 32 млрд. евро разходи, свързани с „Дизелгейт“.
Искът от вторник е заведен от клиент, закупил употребяван VW Golf чрез заем към VW Bank, дъщерно дружество на автомобилния концерн. След скандала от 2015 г. купувачът връща колата, снабдена с двигателя ЕА 189, който е в основната на „Дизелгейт“.
Volkswagen, който не желаеше да изплати начислените лихви по кредита, заяви, че решението от вторник не може да бъде приложено към всички покупки на превозни средства, които са получили финансиране от банки.
В края на март стана ясно, че компанията ще търси обезщетение за „Дизелгейт“ от бившия главен изпълнителен директор Мартин Винтеркорн и бившия шеф на Audi Рупърт Щадлер.
След извършените разследвания надзорният съвет на Volkswagen заявява, че е убеден, че тогавашният председател на борда на директорите Винтеркорн не е успял незабавно и изчерпателно да изясни предисторията на употребата на нерегламентирани софтуерни функции при дизеловите модели, продавани в Северна Америка между 2009 г. и 2015 г. по време на изслушването му на 27 юли 2015 г. Освен това Винтеркорн не е успял да гарантира, че въпросите, зададени от американските власти в този контекст, са получили бърз и правдив, както и пълен отговор.
Бившият шеф на Audi Щадлер, от друга страна, е нарушил задълженията си, като не е гарантирал, че големите дизелови двигатели, разработвани тогава от дъщерно дружеството дружество на Volkswagen, са били изследвани за неправомерни софтуерни функции след 21 септември 2016 г.
Скандалът „Дизелгейт“ от есента на 2015 г., е разкрит почти случайно от студенти от Университета в Западна Вирджиния. Към учебното заведение има институт за изследване на отделяните във въздуха вредни емисии. Студентите практикуват във въпросния Център за алтернативни двигатели с вътрешно горени и емисии, където замерват двигателите на различни леки и тежкотоварни автомобили. Те се натъкват на превозни средства, произведени от Volkswagen, при които техническите спецификации не отговарят на реалността. Данните стигат до Американската агенция за опазване на околната среда, която предприема редица тестове, от които става ясно, че германската група е използвала в автомобилите си софтуер за манипулация на данните за вредните емисии.