Китайският стартъп Nio Inc. временно ще спре производството на електромобили в една от своите фабрики в провинция Анхуей заради недостига на полупроводници, който вече няколко месеца затруднява операциите на автомобилните производители по света, съобщава Bloomberg. Така Nio се превръща в първия голям китайски автомобилен концерн, който е притиснат от дефицита.
Заводът на Nio в столицата на провинцията Хъфей ще преустанови работа за пет работни дни, считано от 29 март, предупреждават от компанията.
„Цялостното ограничение на предлагането на полупроводници се отразява върху обема на производството на компанията през март“, призна базираната в Шанхай Nio. „Компанията очаква да достави приблизително 19 500 превозни средства през първото тримесечие, коригирани спрямо предходните перспективи за 20 000 до 20 500 превозни средства“, добавят от дружеството.
Автомобилните производители по целия свят разширяват или удължават производствените съкращения, които започнаха в края на декември, за да се справят със задълбочаващия се недостиг на полупроводници в световен мащаб.
Пандемията от коронавирус доведе до значителен ръст при поръчките на чипове, необходими за производството на смартфони, телевизори и компютри, след като националните блокади и ограниченията стимулираха покупките на потребителска електроника. Това на свой ред се отрази върху автомобилната индустрия, възстановила се от временното спиране на производството от миналата пролет по-бързо от очакваното.
Рязкото застудяване в някои южни американски щати през февруари, което принуди много сондажни компании в САЩ временно да преустановят работа, и скорошният пожар в завод за чипове в Япония допълнително задълбочиха кризата с доставките на полупроводници.
Nio отчете по-голяма от очакваната загуба за четвъртото тримесечие една година след като Китай спаси компанията от фалит. Акциите на стартъпа, които се търгуват в САЩ, поскъпнаха с над 1100% през 2020 г., подкрепени от оптимизма около перспективите за растеж на китайския пазар на електромобили, най-големият в света.
Ентусиазмът на инвеститорите относно електрическите автомобили се засили, след като стана ясно, че Nio, заедно с местните си конкуренти Xpeng Inc. и Li Auto Inc. обмислят второто листване на борсата в Хонконг.
Към януари Nio е доставила 82 866 електрически автомобила в Китай, откакто първият ѝ модел излезе на пазара през юни 2018 г. Нейните луксозни кросоувъри отчитат силно търсене сред богатите потребители, което спомага за увеличаване на брутната печалба на Nio до 17,2% през четвъртото тримесечие.
Главният изпълнителен директор Уилям Ли предупреди при обявяването на последните финансови резултати на компанията по-рано този месец, че производственият капацитет може да бъде ограничен от глобалния недостиг на чипове.
Въпреки че месечният производствен капацитет на Nio се е увеличил до 10 000 броя, производството ще остане на ниво от 7500 превозни средства „поради ограниченията при веригите на доставка, включително от недостига на чипове“, изтъкна Ли на 2 март.