България е на трето място в Европейския съюз (ЕС) по спад на продажбите на нови търговски превозни средства за февруари, сочат данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители, публикувани на сайта на организацията. Страната отчита 14,9% спад през втория месец на годината до 644 търговски превозни средства спрямо 757 броя през февруари 2020 г. Изпреварени сме само от Кипър (-17,4%) и Испания (-15,3%).
През февруари регистрациите на нови търговски превозни средства в ЕС нарастват с 1,2 на сто до 156 444 броя от 154 641 броя преди година.
С изключения на микробусите и автобусите, всички останали сегменти подкрепят ръста в блока през февруари. Търсенето е най-силно в Централна Европа, където страните отчитат покачване на регистрациите общо със 17,2%. При държавите от Западна Европа, с изключение на Италия, продажбите се свиват.
През първите два месеца на годината България отчита 10,5% спад в продажбите до 1384 нови търговски автомобили спрямо 1546 броя преди година. Страната ни се нарежда на пето място в това отношение след Испания (-22%), Кипър (-19,3%), Португалия (-16,8%) и Словакия (-11,7%).
В същото време пазарът в ЕС регистрира спад от 3,3%, като през разглеждания период са били продадени общо 297 651 превозни средства. По отношение на ключовите пазари Германия отчита спад от 9,6%, следвана от Франция (-0,2%). В същото време в Италия регистрациите нарастват с 1,9%.
АСЕА
Нови лекотоварни търговски автомобили
През февруари регистрациите на нови лекотоварни търговски превозни средства у нас се понижават с 22,2% до 430 броя спрямо 553 броя преди година. По този показател България отчита най-голям спад от всички страни в ЕС.
През същия месец продажбите на нови ванове в ЕС се увеличават леко с 0,4 на сто до 130 825 броя спрямо същия месец на 2020 г. Италия е единственият от големите пазари, който отчита ръст – 11 на сто. За сравнение, в Испания продажбите се свиват с 17,7%, във Франция – с 5 на сто, а в Германия – с 2,3%.
През първите два месеца регистрациите на лекотоварни автомобили в България се свиват с 12,6% до 868 броя спрямо 993 броя преди година. Тук страната ни заема шесто място от страните с най-голям спад.
В същото време регистрациите за двата месеца в ЕС се понижават с 3,6 на сто.
Нови тежкотоварни търговски превозни средства над 16 тона
През февруари продажбите на нови тежкотоварни търговски превозни средства на българския пазар нарастват с 8 на сто до 203 броя спрямо 188 броя преди година.
Общо 19 630 нови превозни средства от сегмента са били регистрирани в ЕС за разглеждания период, което на годишна база представлява ръст от 8,8%. Основен принос имат страните от Централна Европа, където общият ръст достига 36%. Полша отчита 51,3-процентно увеличение на регистрациите. С изключение на Франция, която регистрира спад от 10,2%, останалите страни в Западна Европа също постигат положителни резултати. В Италия регистрациите нарастват с 15,8%, в Испания – с 9,7%, а в Германия – с 4,2%.
През първите два месеца на 2021 г. регистрациите у нас се свиват с 2,4% до 489 броя спрямо 501 броя преди година. В ЕС продажбите нарастват с 2 на сто.
Нови средно- и тежкотоварни превозни средства над 3,5 тона
През февруари продажбите на средно- и тежкотоварни превозни средства над 3,5 тона нарастват в България със 7,1% до 212 броя спрямо 198 броя преди година.
Търсенето в този сегмент в ЕС нараства с 6,6 на сто, подкрепен основно от силните данни, отчетени от страните от Централна Европа. Там общият ръст достига 33,1%.
Три от четирите основни пазари в Западна Европа отбелязват покачване – Италия (12,3%), Испания (6,4%) и Германия (1,2%).
През първите два месеца на годината продажбите в сегмента у нас се свиват с 0,8% до 513 броя спрямо 517 броя преди година, като страната ни отчита най-малкия спад от всички страни в ЕС, които регистрират понижение.
Ръстове отчитат Латвия (92,6%), Литва (44%), Полша (32,7%), Словакия (13,6%), Италия (9,9%), Румъния (7,1%), Унгария (3,3%), Португалия (2,6%) и Швеция (0,7%).
Общо за блока регистрациите се понижават с 0,3% на годишна база.
Нови средно- и тежкотоварни микробуси и автобуси над 3,5 тона
През февруари регистрациите на нови средно- и тежкотоварни микробуси и автобуси в България се понижават с 66,7% до 2 броя спрямо 6 преди година. В това отношение страната ни се нарежда на четвърто място след Кипър и Естония, които отчитат 100-процентов спад, както и след Гърция, където понижението достига 68,2%.
Общо за ЕС регистрациите се понижават с 10% спрямо същия месец на 2020 г. Търсенето в сегмента отчита двуцифрен спад в три от четирите основни пазара в Европа. Италия регистрира спад от 38,8%, докато понижението в Испания достига 22,8%, а в Германия – 20,3%. Единствено Франция отчита по-умерен спад от 2,8 на сто.
През първите два месеца на годината продажбите от сегмента у нас се свиват с 91,7% до 3 броя спрямо 36 преди година. И тук страната ни отчита най-голям спад от всички страни в ЕС.
Общо за ЕС продажбите на средно- и тежкотоварни микробуси и автобуси се понижават с 18,4% до 4584 броя спрямо същия период през 2020 г.