Милиардерът от миннодобивната индустрия Андрю Форест атакува главния изпълнителен директор на Tesla Inc. Илон Мъск в стремежа си да популяризира зеления водород като основен фактор в прехода към чиста енергия, пише Bloomberg.
Форест, основател на Fortescue Metals Group Ltd., засили критиките си към мнението на Мъск, че водородните автомобили са „умопомрачително глупави“. В речта си пред Азиатската конференция за инвестициите на Credit Suisse Group AG в сряда (24 март) той посочи, че Мъск има „всички основания да се страхува от тях (водородните коли) и определението му може би е по-подходящо, според мен, за някой, който използва технологията на батериите като зелена, когато тя всъщност работи с изкопаеми горива".
Австралийският магнат превърна водорода, произведен от възобновяема енергия, в ключов стълб на плана за трансформация на Fortescue, четвъртият по големина износител на желязна руда в света, в основен производител на чиста енергия. Материалите, които влизат в производството на батерии, са изчерпаеми, докато водородът е „най-често срещаният елемент във Вселената“, добавя Форест.
В продължение на години Мъск се подиграва с идеята за налагане на водородните горивни клетки вместо батериите в глобалното търсене на превозното средство на бъдещето.
По-рано този месец той се противопостави на възгледите, че водородът е бъдещето, като заяви, че вместо това би заложил на слънчевата и вятърната енергия, съчетана със стационарни съоръжения за съхранение на енергия, където всички транспортни превозни средства ще са електрически, с изключение на ракетите.
В движение водородният автомобил е по-чист от превозните средства с двигатели с вътрешно горене и не изисква присъствието на масивна батерия, използвана при електромобилите, като също така не се нуждае от литий. Производството на гориво обаче е скъпо както по отношение на отделянето на въглерод, така и в долари. Водородната технология трябва да извърви дълъг път, преди да съвпадне с мащаба на операциите на Мъск.
Повече от половин милион превозни средства бяха произведени от Tesla в рамките на миналата година, докато автомобилите с водород все още са повече концепция, отколкото търговска реалност. По-голямата част от пазара на автомобили, автобуси и лекотоварни автомобили вероятно ще заложи на батериите като по-евтино решение от водородните горивни клетки, изчислява BloombergNEF.
Форест остава оптимист по тази тема, изтъквайки амбицията на Китай да разположи по пътищата над един милион превозни средства с водородни клетки до 2030 г., като подобни планове имат още Япония и Южна Корея.
„Зелената енергия трябва да бъде достъпна в индустриален, глобален мащаб и на цена, която се конкурира с изкопаемите горива“, посочва Форест. „Когато енергията от изкопаеми горива стане по-скъпа от възобновяемата енергия, тогава ще достигнем повратната точка“, добавя още той.
преди 3 години Цената на чистия FC-Водород в момента е $14/kg.Цената на литър Олио, добито от Фъстъци, отглеждани върху Рото-Рафтове във Верикална Аеропонна Ферма - https://vertikalna-ferma.alle.bg , е около $0.10/kg.По калоричност 1кг Водород (143MJ/kg) се равнява на около 3,5кг Олио (40MJ/kg) на обща цена $0.35. Фъстъченото олио гори без сажди и мирис, с пренебрежимо ниски нива на отделен СО2 и NOx. Тъй като се добива от растения, които поглъщат СО2 като храна, е 100% Карбон-Неутрално.Олиото може да се подгрява леко, да се пулверизира и емулгира с до 50% Вода във вид на фино-диспергиран Аерозол, за по-пълно изгаряне, и значителни икономии.Емулгирания Аерозол може да гори в Дизелови и Ванкелови Двигатели, както и в супер-компактни и мощни Газови Турбини за директно задвижване на колелата или на Ел. Генератор. Напр. Турбина VERICOR - 4000 к.с. / 3000 kW, има размери 1м/0,9м/0,5м и тегло 400 кг. -- несравнима конкуренция на батериите на Мъск като тегло, цена, мощност, експлоатационен живот, и всичко останало което се сетите.https://biodizel.alle.bg отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Фортескю през 2003 г. са били 23 цента, провери им цената сега. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Защо ли си мисля, че Мъск ако види някаква полза във водорода, без никакви сантименти ще се заеме с тази технология и ще я развие. Той не е комплексар, а гений.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години fortescue да си гледат добива ! Там им е силата ! Аз съм яко плюс от няколко години :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години водорода няма шанс в този случай.... друга му е работата на него отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Ток срещу водород. ??? Без да искам да обидя някой, но се чудя дали някой, който пише по тази тема има елементарни познания затова как работят т.нар. Водородни коли - това са .... електрически коли, с двигатели, чието принципно устройство няма разлика с това във всеки електромобил. Това откъде идва енергията е съвсем друга тема - както и при обичйните автомобили , дали карате на газ, дизел, бензин, все говорим за коли с ДВГ. А че бъдещето е на електро двигателя е очевидно за всеки , който се поинтересува от принципното устройство му устройство и базовите му характеристики . Що се отнася до изказването на г-н Мъск за това, че водородните коли са глупава идея, то се базира на проста физика/химия : водород се получава чрез електролиза и с обратния процес се прави ток, само че енергията , която се влага е 3 пъти повече от тази която стига до двигателя ( дали е умно според вас ). Що се отнася до страшните замърсявания при производство на батерии - е то не е лошо да имаш известна представа и това как става и в частност, какво съдържа батерията на Tesla - както и факта, че много зависи за коя година говорим. Кобалта, един елемент, който е доста проблемен като добив, преди 5 години беше почти половината батерия, в момента почти не се ползва. отговор Сигнализирай за неуместен коментар