След като прекарва четири десетилетия, посветени на Nissan, Хитоши Кавагучи бива силно обезпокоен през 2018 г. от посоката, в която се развива японската автомобилна компания.
Карлос Гон, по това време председател на Nissan и на френската Renault, партньори в алианса, се опитва да организира сливане между двата концерна.
Но Кавагучи, старши вицепрезидент, отговарящ за връзките с правителството по същото време, както и други висши ръководители на Nissan, смятат, че това е лоша идея, признава той по-рано този месец по време на изслушване в наказателното производство срещу бившия ръководител на отдела по човешки ресурси в Nissan Грег Кели, пише Automotive News Europe.
Тъй като опасенията сред ръководството на Nissan нарастват относно плановете на Карлос Гон за сливане, същите тези ръководители тайно докладват на токийските прокурори за неправомерните действия от страна на тогавашния председател на концерна, което в крайна сметка довежда до неговия арест през ноември 2018 г.
Според Кавагучи членове на ръководството са се срещали два или три пъти седмично за обяд в закусвалня, където са се консултирали по въпроса с обвиненията срещу Гон.
Той твърди, че това са две отделни теми – сливането, което не са искали, и обвиненията във финансови измами, отправени срещу Гон.
„Никога не сме изфабрикували доказателства, за да обосновем това престъпление като начин да спрем сливането“, изтъква Кавагучи пред съда.
Неговите показания могат да подкрепят твърдението на Гон, според когото обвиненията срещу него, отправени от токийската прокуратура, са измислени от Кавагучи и други представители на ръководството на Nissan, за да спрат евентуално сливане с Renault.
Гон и Кели, единственият американски директор в Nissan по това време, бяха арестувани в един и същ ден по обвинение във финансови машинации. И двамата продължават да отричат обвиненията. Кели трябва да се изправи пред съда в Токио сам, след като Гон успя да избяга от страната, скрит в багаж на борда на частен самолет в края на 2019 г.
Кели е заплашен от 15 години затвор, ако бъде осъден.
В показанията си Кавагучи, който се пенсионира през 2020 г., твърди, че той и двама други ръководители - задължителният одитор Хидетоши Имазу и Хари Нада, тогавашен шеф на кабинета на изпълнителния директор на Nissan – са споделяли едно и също мнение по отношение на плана на Гон да обедини Nissan и Renault в „необратим“ съюз.
Кавагучи признава, че възприема съществуващия алианс като достатъчно ефективен и вместо сливане той подкрепя повторното балансиране на кръстосаните холдинги на двете компании, за да осигури на Nissan по-добри условия.
Идеята за сливане между Renault и Nissan се превръща в преломна точка през февруари 2018 г., когато Renault подновява договора на Гон за още четири години, приемайки идеята за "необратимо" сливане като част от неговия мандат.
Кавагучи свидетелства, че ръководството на Nissan е било разделено по този въпрос.
По същото време, посочва Кавагучи, тримата започват тайно да разследват Гон по подозрения за неправомерно поведение. Инициативата е подета от Имазу, който проучва разходите за пътувания и престой на председателя, плащани от компанията, макар в крайна сметка това да не влиза в обвиненията срещу Гон, отправени от токийските прокурори.
След като беше задържан. Карлос Гон е обвинен в укриване на приходи. Той се сблъска и с допълнително обвинение за отклоняване на корпоративни средства за лично ползване.
Кавагучи твърди, че е бил въвлечен във вътрешно разследване през март или април 2018 г. Имазу е предал констатациите си на прокурорите през юли, заобикаляйки борда на Nissan и тогавашния изпълнителен директор на компанията Хирото Саикава, който очевидно не е знаел за ранните етапи на разследването.
В съда Кавагучи споделя, че неговата група от съмишленици се е свързала с прокурорите, вместо да се обърне към директорите на Nissan, тъй като са смятали, че обвиненията им в неправомерно поведение няма да бъдат отразени от борда, контролиран от Гон.
"Нямахме друга възможност, освен да разчитаме на прокуратурата в Токио", признава Кавагучи.
Той отрича, че тримата са измислили обвиненията, за да спрат Гон да осъществи своя план за сливане.
Други обаче не мислят така.
Американският адвокат на Кели Джейми Уеръм определя показанията на Кавагучи като „най-ясното доказателство за корпоративния преврат срещу Гон“.
„Сега вече го доказахме“, изтъква Уеръм. ‚Обвиненията са измислени от японци, служители на компанията, както и правителствени служители, които не искат сливане с Renault, предлагано от Гон“, посочва още защитникът на Кели. „Те не са били сигурни как да го направят. Било е предопределено“, добавя още той.
Въпреки че Кавагучи помага в разследването по обвиненията, прокурорите не приемат, че показанията му имат някакво влияние върху делото. По време на изслушването те не му задават нито един въпрос.